مساجد سبز مغرب

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در بخش اول این پروژه تا سه سال آینده 600 مسجد سبز در این کشور ایجاد خواهد شد. این مسجدها به سامانه روشنایی ال ای‌دی، آبگرمکن‌های خورشیدی و سلول‌های خورشیدی مجهز خواهند شد.

مسئولان ‌پروژه قصد دارند آگاهی عمومی را در مورد بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش دهند؛ چون مسجدها یکی از مراکز مهم زندگی اجتماعی در مراکش است با به کارگیری انرژی‌های نو در آنها توجه مردم به این موضوع جلب می‌شود. مردم در مسجد در باره موضوعات گوناگون بحث و تبادل نظر می‌کنند و مسئولان امیدوارند پس از اجرای این پروژه، در مورد این که چرا بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های نو ایده خوبی است نیز گفت‌وگو کنند.

از طرفی با استفاده از سامانه‌های روشنایی کم مصرف ال‌ ای‌دی و تولید آب گرم و برق با استفاده از انرژی خورشیدی هزینه‌های وزارت امور مذهبی مراکش که مسئول پرداخت هزینه انرژی مساجد است به میزان زیادی کاهش می‌یابد. تقریبا 15هزار مسجد در مراکش وجود دارد.

در سال‌های اخیر، مراکش خود را به عنوان پیشگام استفاده از انرژی‌های نو در شمال و حتی کل قاره آفریقا مطرح کرده است. احداث بزرگ ترین نیروگاه بادی قاره آفریقا با ظرفیت 300 مگاوات و ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان به نام نور ازجمله مهم ترین پروژه‌های این کشور برای گسترش هر چه بیشتر از انرژی‌های نو است. نیروگاه نور که در حاشیه صحرای آفریقا قرار دارد پس از پایان عملیات ساخت می‌تواند برق مورد نیاز بیش از یک میلیون نفر را تامین کند. در حال حاضر حدود 10 درصد برق مراکش با انرژی‌های نو تولید می‌شود و دولت این کشور قصد دارد با ساختن هر چه بیشتر نیروگاه‌های برق آبی، بادی و خورشیدی بیشتر تا سال 1399 این مقدار را به 42 درصد برساند.

کشور مراکش حدود 450 هزار کیلومتر مربع مساحت (حدود یک‌چهارم ایران) و حدود 34 میلیون نفر جمعیت (کمتر از نصف ایران) دارد. این کشور در شمال غرب قاره آفریقا قرار دارد و دارای خط ساحلی در دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس است. حدود 99 درصد جمعیت آن مسلمان هستند و زبان‌های عربی و بربری زبان‌های رسمی و زبان فرانسوی، زبان غیر رسمی این کشور است.

 

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا