نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توالی ادامه تحصیل دانشجویان بدون حضور در جامعه از معضلات آموزش عالی است

دکتر 'مالک نادری' روز دوشنبه در افتتاحیه سیزدهمین همایش دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی ایران گفت: متاسفانه دانشجویان ما بدون وقفه از مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و دکتری وارد می شوند و تا زمان فارغ التحصیلی از دوره های دکتری، از فضای واقعی جامعه بی خبر می مانند که این روند هیچ کمکی به حل مشکلات کشور نمی کند.
وی از انجمن های علمی، شوراهای صنفی و نهادهای دانشجویی درخواست کرد که برای حل این مشکل، چاره ای بیاندیشند و راهکارهای خود را با مسوولان دانشگاهها در میان بگذراند.

**حجم دانش مهندسی دنیا هر دو سال یکبار، دو برابر می شود
رئیس سیزدهمین همایش دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی، توجه به فضای کسب و کار در این حوزه های مهندسی را الزامی دانست و گفت: براساس آمارها و اطلاعات موجود، به دلیل رشد بسیار سریع تغییرات تکنولوژیک، دانش مهندسی در دنیا هر دو سال یکبار، دو برابر می شود درحالیکه این اتفاق برای رشته های علوم پزشکی، هر پنج سال یکبار رخ می دهد بنابراین باید تغییرات حوزه مهندسی با هوشیاری و دقت بسیار زیادی رصد و پیگیری شود.
وی با طرح این سوال که آیا با توجه به تغییرات شتابان علوم فنی و مهندسی، می توان تکنولوژی های عمومی و سنتی را همچنان ادامه داد، بیان داشت: در فضای کسب و کار مهندسی مواد و متالورژی باید میزان ارزش افزوده ناشی از بکارگیری تکنولوژی های مختلف در صنایع را مورد بررسی قرار داد و از زاویه جدیدی به فضای کسب و کار در این حوزه نگریست.
نادری، برگزاری همایش های تخصصی را فرصت خوبی برای تمرین مدیریت و همچنین تبادل نظر و انتقال اطلاعات علمی میان دانشجویان توصیف کرد و از مسوولان اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی کشور خواست تا به فعالیت های خود رنگ و نقش بین المللی بیشتری بدهند.
سیزدهمین همایش دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی از امروز، پنجم مهرماه با حضور مهمان هایی از دانشگاه های ایران، عراق و آلمان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت.
این همایش دانشجویی در دو محور اصلی شامل مهندسی متالورژی و مهندسی مواد تدارک یافته است که مباحث مهندسی متالورژی پیرامون خواص فیزیکی و مکانیکی مواد، ریخته گری، مهندسی سطح، شکل دهی مواد، متالورژی استخراجی، جوشکاری، خوردگی، مدیریت تولید مواد، الکتروشیمی، متالورژی پودر، شبیه سازی، مدل سازی فرایند، بررسی های غیر مخرب و بهینه سازی فرایند ارائه خواهد شد.
مباحث مهندسی مواد این همایش نیز با موضوعات سرامیک، مواد پلیمری، کامپوزیت، بیو مواد، مواد پیشرفته، مواد هوشمند، مواد نانو، مواد سبز (زیست سازگار)، انرژی های نو، فیزیک حالت جامد، خواص الکتریکی و مغناطیسی مواد، سنتز مواد، بازیافت، فرایندهای ساخت و تولید مواد ارائه می شود.
متالورژی (Metallurgy) یا علم کار با فلزات، شاخه ای از علم مواد است که به شناخت و استخراج فلزات و فناوری های کار با فلزات می پردازد.
به گزارش ایرنا، این دانش، جداسازی مواد معدنی از سنگ معدن آنها، ذوب، تصفیه و تولید شمش، بهبود خواص و تهیه آلیاژها و فن کار بر روی فلزات و شکل دهی آنها را دربر می گیرد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل