معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی تفاهمنامه همکاری در حوزه آموزشهای مهارتی و حرفهای امضاء کردند.
به گزارش سیناپرس، همزمان با روز جهانی سالمندی (برابر با اول اکتبر) و در راستای همکاری مشترک و همافزایی مبتنی بر ماموریتهای معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی، تفاهمنامهای به منظور استفاده مطلوب از ظرفیتهای قانونی و زیرساختها و ظرفیتهای علمی و آموزشی طرفین و با هدف تامین و توانمندسازی منابع انسانی ارائه دهنده مراقبتهای سالمندی در سطح کشور و منطقه، به امضای دکتر محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و دکتر آرمین شیروانی، سرپرست مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی رسید.
در این مراسم، دکتر محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ضمن تبریک نهم مهرماه، روز جهانی سالمندی اظهار کرد: امضای این تفاهمنامه شروع مبارکی است که در این روز اتفاق می افتد.
وی افزود: خوشبختانه در مجموعه جهاد دانشگاهی حدود ۱۵ سال است که به موضوع تربیت مراقب سالمند و نیازهای دوران سالمندی ورود کردهایم که دورههای آن در این نهاد از سال ۸۵ طراحی و اجرا شده است.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: واحدهای پزشکی در تهران از جمله مراکز جهاد دانشگاهی هستند که به حوزه تربیت مراقب سالمند وروده پیدا کردهاند و دورههای بسیاری در این رابطه توسط جهاد دانشگاهی برگزار شده است.
دکتر غفوریان یادآور شد: طی ۱۵ سال گذشته حدود ۱۰ واحد سازمانی جهاد دانشگاهی چه در تهران و چه در استانها به تناسب نیاز و ظرفیت منطقه آموزشهای مرتبط با حوزه سالمندی را داشتهاند. همچنین با توجه به دغدغهای که در این رابطه در کشور وجود دارد، جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد که در سطحی بیش از آنچه که طراحی شده، کمک کند.
وی افزود: امیدواریم تهدید سالمندی را که از حالت بالقوه به شکل بالفعل درآمده است، برای کشور خودمان و سایر کشورهای منطقه به فرصت تبدیل کنیم.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی با تمام توان در خدمت مجموعه مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی و علاقهمندان به خدمات حوزه سالمندی است.
در ادامه دکتر آرمین شیروانی، سرپرست مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیتهای این مرکز، بیان کرد: در این مرکز فرایند مدیریت آموزشها را به گونهای طراحی و ساماندهی کردیم که به راحتی بتوان آن را کنترل و ارزیابی کرد.
وی افزود: بحث دیگر در حوزه تعیین استاندارد است که در مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی تدوین دورهها، برخلاف دوران دانشگاهی به صورت واحد انجام نمیشود و با توجه به نیاز مخاطبین متفاوت است و ممکن است بعدا به این نتیجه برسید که برای یک دوره سالمندیاری شاید چندین مدل دوره تهیه کنید، البته باید گفت که استانداردهای آن ثابت است.
سرپرست مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی در ادامه گفت: بحث دیگر مسأله اجراست که اولویت ما در مرکز این است که حوزه اجرا را تا آنجا که امکان دارد به بخش خصوصی واگذار کنیم تا مشارکت مردم افزایش یابد، چراکه با توجه به اینکه به اندازه کافی ابزارهای نظارتی داریم، از کیفیت آموزشهایمان مطمئن هستیم. به طور مثال در تفاهمنامهای که با سازمان ملل نیز امضا کردیم، اجرای آن را به بخش خصوصی سپردهایم و به آنها نیز اعلام کردهایم که کیفیت آن را تضمین میکنیم.
دکتر شیروانی اظهارکرد: جهاد دانشگاهی با توجه به گستردگی که در سطح کشور دارد، میتواند حوزه خدمات مراقبتی را جدای از بحث آموزش آن نیز، خودش در اختیار بگیرد و در این حوزه نیز میتواند کمک بسیاری انجام دهد. همچنین اگر اثر آن را در جامعه بتوانیم نشان دهیم، آموزش آن نیز در سطح دنیا معقولتر خواهد بود.
وی در خصوص اهمیت اعتبار و ارزش مدارک ارائه شده در حوزه خدمات سالمندی در دنیا، عنوان کرد: متأسفانه شاهد بودهام که کسانی که با مدرک خدمات سالمندی که از مراکز نامشخص دریافت کردهاند به خارج مهاجرت میکنند، به کشور برگردانده می شوند، چراکه در کشورهای اروپایی سازورکارهای مشخصی برای اینگونه توانمندیها وجود دارد که ما باید نشان دهیم آموزشی که در کشورمان انجام میشود، بسیار معتبر است و در حوزه موفق خواهیم بود.
سرپرست مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی گفت: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش خدمات سالمندی توانمندیهای بسیاری دارد، امضای این تفاهمنامه اتفاقات خوبی را در آینده رقم خواهد زد.
در ادامه دکتر مهدی سروش، معاون فنی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی اظهار کرد: وقتی کارها با مشارکت و تفاهم پیش برود، قطعاً اثر آن چند برابر خواهد شد. یک سری از مباحث مانند کاریابی و نظام نیرو وجود دارد که مرکز ملی به دلیل ماهیت آموزشی که دارد، نمیتواند به طور مستقیم به آنها ورود کند و تفاهمنامه امروز بر این مبنا بین معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی به امضاء رسید تا بتوانیم کارهای بیشتری در این حوزه انجام بدهیم و شاهد اتفاقات عظیمی در سطح کشور باشیم.
وی با بیان اینکه معتقدیم در کشور به حدود ۳ میلیون نیرو در حوزه سالمندی نیاز داریم، اظهار کرد: همچنین در این حوزه بازار کار مناسبی در سطح دنیا وجود دارد که کشورهای همسایه و اروپایی نیز به این نیروهای آموزش دیده نیاز دارند. ضمن اینکه برای کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیز میتوانیم در محل خودشان یا به صورت مشارکتی این آموزشها را ارائه کنیم و در ادامه راه میتوانیم در قالب تفاهمنامهای در سطح بین المللی نیز این کار را ادامه داده و این حوزه را گسترش دهیم.
معاون فنی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی تأکید کرد: با توجه به جایگاهی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش دارد، باید سعی کنیم این آموزشها استانداردتر باشد.
در ادامه دکتر حمید حمزهزاده، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت روز جهانی سالمندی بیان کرد: امروز را روز مبارکی میدانم که همزمان با روز جهانی سالمندان این تفاهمنامه به امضاء می رسد.
وی با بیان اینکه بحث مشکلات جمعیتی و چالش جمعیت یکی از ابرچالشهای دنیا است، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم که در آینده دنیا مطرح است، موضوع آموزش و توانمندی سالمندان است.
رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در واحد علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی موضوعات مرتبط با حوزه سالمندی از حدود ۱۴ سال گذشته آغاز شده است، از جمله آنکه برای خانوادههای نیروهای مسلح این دورهها برگزار شد.
دکتر حمزه زاده اظهار کرد: ظرفیتهای ملی و بین المللی بسیار خوبی در جهاد دانشگاهی وجود دارد که با کمک مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی میتوان آن را توسعه داد.
وی یادآور شد: در حال حاضر پیشنهادهایی از کشورهای فارسی زبان منطقه مانند تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان در خصوص آموزش مهارتهای حرفهای در حوزه مراقبتهای سالمندی داریم که امیدواریم با کمک مرکز ملی و حمایتهای دکتر غفوریان در معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، هر چه سریعتر برای برنامهریزی و اجرای این پروژهها اقدام کنیم.
فرهنگسازی و اطلاعرسانی در زمینه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی دوران سالمندی؛ انجام مطالعات نیازسنجی در زمینه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه سلامت سالمندی؛ تدوین استانداردهای مهارتها و شایستگیهای توسعه مهارتی و حرفهای؛ تدوین و برگزاری دورههای آموزشی علوم پزشکی مبتنی بر استانداردهای فوق، مطابق با ضوابط و مقررات آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی؛ تهیه و انتشار بستههای آموزشی ترکیبی بر اساس دورههای آموزشی مصوب و تهیه و انتشار منابع و محتواهای آموزشی مرتبط با دورههای آموزشی مصوب از دیگر موضوعات این تفاهمنامه همکاری مشترک است.
بر اساس این تفاهمنامه تعهدات مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی به شرح زیر است:
* تدوین استانداردهای حوزه سالمندی با مشارکت طرف دوم
* تفویض اختیار تدوین دورههای آموزش مهارتی و حرفهای حوزه سالمندی به طرف دوم
* تسریع و تسهیل روند بررسی و ارائه مجوزهای لازم در خصوص راهاندازی و برگزاری دورههای آموزشی موضوع تفاهمنامه در مراکز تابعه جهاد دانشگاهی با رعایت ضوابط مربوط
* تدوین شیوهنامه و دستورالعمل اجرایی تفاهمنامه
* صدور مجوزهای لازم مطابق ضوابط برای اجرای تعهدات طرف دوم
* ارائه گواهینامههای صلاحیت مهارتی و حرفهای به مهارت آموختگان دورههای فوق
همچنین از جمله تعهدات جهاد دانشگاهی نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* تشکیل دبیرخانه مرکزی برای ساماندهی و مدیریت امور اجرایی مربوط به تعهدات تفاهمنامه
* انجام مطالعات نیازسنجی جهت تربیت و توانمندسازی منابع انسانی حوزه سلامت در زمینه سلامت سالمندی
* پیشنهاد عناوین مهارتها و شایستگیهای توسعه مهارتی و حرفهای به طرف اول
* مشارکت در تدوین استانداردهای دورههای آموزش مهارتی و حرفهای در حوزه سلامت سالمندی
* تشکیل کارگروههای تخصصی تدوین دورههای موضوع تفاهمنامه
* تدوین دورههای سلامت سالمندی مبتنی بر استانداردها و مطابق ضوابط آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی
* تهیه و انتشار بستههای آموزشی، منابع و محتواهای مرتبط با دورههای موضوع تفاهمنامه
* برنامهریزی و اجرای دورههای مصوب مطابق ضوابط آموزش مهارتی و حرفهای در سطح ملی و بینالمللی
همچنین جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان نماینده این نهاد در راستای اجرایی شدن تفاهمنامه مذکور مسؤول هماهنگیهای لازم در واحدهای جهاد دانشگاهی شد.
مدت اعتبار این تفاهمنامه از زمان امضاء برای ۳ سال تعیین شد که در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.
No tags for this post.