نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

التهاب در بدن خوب است یا خیر؟

سینا

در پاسخ به این سوال باید گفت التهاب ذاتاً مضر نیست، اما التهاب مزمن مضر است. در واقع التهاب در کوتاه مدت خوب است. این بخشی از پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن شما برای التیام آسیب یا مبارزه با عفونت است و باید بعد از آن متوقف شود. حتی ورزش آن را در کوتاه مدت افزایش می دهد. اما اگر تبدیل به یک عادت طولانی مدت در بدن شما شود، می تواند برای شما بد باشد

به گزارش سینا پرس فارس، قبل از اینکه بتوانیم پاسخ دهیم که آیا التهاب بد است یا خیر، مهم است که بدانیم التهاب چیست و چگونه کار می کند. التهاب از کلمه لاتین “inflammation” گرفته شده که به معنای “شعله” است. التهاب اولین مکانیسم دفاعی بدن در برابر مزاحمان مضر است. برخلاف تصور رایج، التهاب همه به رژیم غذایی مربوط نمی شود. با این حال، ملتهب بودن در مجموعه ای از بیماری ها مانند بیماری آلزایمر، سرطان، بیماری قلبی، دیابت، آسم و موارد دیگر نقش دارد. قرمزی، تورم و گرما همگی از علائم شایع هستند.

چه چیزی باعث افزایش التهاب می شود؟

التهاب می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، لبنیات و سیب زمینی می توانند برخی افراد را ملتهب کنند در حالی که برای افراد دیگر کاملا بی ضرر هستند. تغذیه فردی است و بدن هر کسی متفاوت است. الکل، سیگار، غذاهای سرخ شده، گوشت های فرآوری شده و شکر اضافه شده، موارد رایجی هستند که التهاب را در بدن افزایش می دهند. باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های مختلف نیز می‌توانند این کار را حتی از طریق یک خراشیدن یا سوراخ کردن ساده انجام دهند.

چه چیزی باعث کاهش التهاب می شود؟

علیرغم آنچه که در اینترنت دیده اید یا خوانده اید، هیچ غذایی وجود ندارد که شما را «التهاب زدایی» کند. با این حال، یک رژیم غذایی سالم به طور کلی می تواند با افزایش توانایی بدن شما برای حفظ تعادل مناسب، حمایت کننده باشد و به کاهش التهاب کمک کند. میوه هایی مانند زغال اخته و سیب و سبزیجاتی مانند سبزی های برگ دار تیره سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که از بدن محافظت می کنند. همچنین، سعی کنید بیشتر از غلات سفید تصفیه شده که معمولا در کیک ها، کلوچه ها و غذاهای میان وعده یافت می شود، به غلات کامل روی بیاورید.

آیا التهاب همیشه بد است؟

گاهی التهاب برای بدن مفید است و در مواردی ممکن است مضر باشد.

التهاب مانند شماره گیری 115 است. وقتی شرایط بدن مساعد نیست و به کمک نیاز دارید، سیستم ایمنی شما همه چیز را کاهش می دهد و به وضعیت اورژانسی رسیدگی می کند. از آنجایی که بدن شما کمک مورد نیاز خود را دریافت می کند، چگونه می تواند بد باشد؟

اگر مجبورید هر روز با 115 تماس بگیرید، به این معنی است که احتمالاً مشکل جدی تری وجود دارد که باید برطرف شود. التهاب مزمن چند ماه تا چند سال باقی میماند. علت باقی ماندن التهاب عدم توانایی بدن در حذف عامل آسیب زننده است. در این موارد بدن به آن اندازه قدرت ندارد تا عامل مهاجم را از بین ببرد و یا شرایطی وجود دارد که بدن بطور مداوم در معرض آسیب جدید قرار میگیرد. در مواردی هم سیستم دفاع ایمنی بدن به اشتباه علیه سلول های خود بدن وارد عمل میشوند که در صورتی که به اشتباه خود پی نبرند التهاب ایجاد شده ادامه میابد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش و خواب آرام می تواند به انجام این کار کمک کند.

علیرغم آنچه متخصصان سلامت ممکن است بگویند، التهاب همیشه بد نیست. در واقع می تواند خوب باشد و به شما در بهبود بیماری یا آسیب به خصوص در کوتاه مدت کمک کند. تمرکز اصلی باید بر روی کاهش التهاب مزمن باشد، زیرا التهاب بدن شما برای مدت طولانی ممکن است منجر به بیماری‌های مزمن مختلف شود. خوردن یک رژیم غذایی متعادل پر از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و در عین حال محدود کردن غذاهای فوق‌العاده تصفیه‌شده و سرخ‌شده می‌تواند به حمایت از توانایی بدن شما برای انجام این کار کمک کند.

خروج از نسخه موبایل