تبدیل دانشگاه آموزش‌ محور به دانشگاه نوآور در دستور کار است

طهرانچی در مراسم استقبال از دانشجویان ارشد ورودی جدید دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ایران با توسعه آموزش عالی در دهه اخیر توانسته است به عنوان یکی از 10 کشور اول دنیا در این حوزه قرار گیرد، اظهار کرد: تا پنج سال آینده نیز کشور ما همین جایگاه پنجم آموزش عالی را از لحاظ جمعیت شاغل به تحصیل خواهد داشت.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مساله نوآور شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ما به دنبال دانشگاه نوآور هستیم که در این میان ابتدا باید خلاقیت در دانشجو رشد کند که این مساله سرلوحه برنامه دانشگاه و معاونت پژوهشی قرار گرفته است. در واقع ما باید بتوانیم طی دو و نیم سالی که دانشجوی ارشد در این دانشگاه درس می‌خواند او را به یک کارآفرین نوآور تبدیل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی در میان 13 دانشگاه سطح یک به عنوان یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر دو برابر دانشجویان مقطع کارشناسی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد را پذیرش می‌کنیم. تعداد دانشجویان ارشد پذیرفته شده 3 هزار و 400 نفر و تعداد دانشجویان کارشناسی مورد پذیرش 1700 نفر است که البته در کنار اینها نزدیک به 500 دانشجوی دکتری نیز جذب شده است.

طهرانچی افزود: برخی به این مساله که چرا برخی از دانشگاه‌ها در مقطع ارشد گوی سبقت را از مقطع کارشناسی گرفته‌اند، اشکال وارد می‌کنند در حالی که طبق آمار نسبت دانشجویان ارشد به کارشناسی در دانشگاه‌های معتبر دنیا 60 به 40 است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه با بررسی‌هایی که در زمینه تحول آموزش عالی، تحولات اجتماعی، نظام علمی و فناوری و خواسته‌های جامعه و حکومت از دانشگاه‌ها انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که دانشگاه باید به سمت و سوی جدیدی حرکت کند، گفت: در واقع دانشگاه باید با درک تحولاتی که انجام داده است در بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود با تکیه بر منابع انسانی متخصص برنامه‌ریزی خاصی را انجام دهد. در حقیقت نیاز داریم که برنامه‌ای را در پاسخ به درک تحولات اتفاق افتاده با کمک دانشجویان نهایی کنیم.

وی افزود: دانشگاه فقط نباید در حوزه علم و فناوری پاسخگو باشد بلکه باید بر اقتصاد نوآوری و فرهنگ نیز همان‌گونه که تاثیر می‌پذیرد موثر باشد که برای این منظور دو عنوان دانشگاه «هوشمند» و دانشگاه «نوآور» را در دستور کار قرار داده‌ایم.

طهرانچی با بیان اینکه تحولات جهانی آموزش عالی به‌گونه‌ای بوده که درصد پشتیبانی و حمایت دولت‌ها از دانشگاه‌ها به کمترین حد خود رسیده است، گفت: با توجه به اینکه آموزش عالی منبسط شده و هزینه‌اش باید توسط خود دانشگاه‌ها تامین شود دولت‌ها گام به گام از حمایت آموزش عالی دور شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر طبق بودجه امسال دانشگاه شهید بهشتی دولت 140 میلیارد تومان به دانشگاه پرداخت می‌کند و از سوی دیگر خود دانشگاه باید 126 میلیارد تومان درآمد اختصاصی کسب کند. این مساله در راستای کاهش تکیه دانشگاه به منابع دولتی در دستور کار قرار گرفته است.

دانشجویان ارشد یک سال پژوهش تمام‌وقت انجام خواهند داد

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه شکل اقتصاد دنیا عوض شده است و الگوهای جدید دانش دیگر مبتنی بر دیسیپلین‌ها نیست، گفت: در همین راستا یکی از برنامه‌های شهید بهشتی این بود که پژوهشکده‌ها را به عنوان فرادیسیپلین‌ها مطرح کردیم که به عنوان نمونه پژوهشکده روانشناسی خانواده و فضای مجازی راه‌اندازی شد که این پژوهشکده‌ها دارای دانشجوی تحصیلات تکمیلی و هیات علمی هستند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم تا از دانشگاه آموزش‌محور به دانشگاه نوآور تبدیل شویم، اظهار کرد: دانشگاه آموزش‌محور در ترویج علم نقش داشت از این رو زمانی که ما سخن از دانشگاه نوآور می‌زنیم یعنی در حال تبدیل دانشجویان به کارآفرین هستیم.

وی افزود: در واقع دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد یک‌سال و نیم درس می‌خواند و یک سال پژوهش تمام‌وقت انجام می‌دهد و همچنین دانشجوی مقطع دکتری نیز یک سال درس و یک سال به پژوهش تمام‌وقت می‌پردازد.

به گفته طهرانچی، تکیه دانشگاه‌ها به برنامه آموزشی نمی‌تواند راهگشای دانشگاه نوآور باشد و باید برنامه پژوهشی در این راستا مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه نقطه قوت دانشگاه شهید بهشتی تحصیلات تکمیلی است، گفت: در حال حاضر 700 نفر در میلیون محقق داریم که برای رسیدن به چهار هزار نفر در میلیون راه طولانی‌ در پیش داریم.

طهرانچی افزود: ما به دنبال این هستیم که رویکرد جدیدی را پیاده کنیم و به تاثیر مقالات در حوزه اقتصاد و بروز نوآوری نگاه کنیم. در واقع باید از سازمان آموزشی به سازمان پژوهشی ورود کنیم که نوآوری و خلاقیت ستون و مرکز اصلی این سازمان تلقی می‌شود.

وی به نقش معاونت پژوهشی در پیگیری پژوهش تحصیلات تکمیلی و رشد نوآوری اشاره کرد و گفت: ما توانستیم مجوز احداث پارک علم و فناوری را در دانشگاه شهید بهشتی اخذ کنیم که باید بتوانیم از زیرساخت‌های دانشگاه استفاده و برای دانشجویان در این پارک شغل ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی به نظام موضوعات اشاره کرد و گفت: نظام موضوعات ترسیم شده و در حال ابلاغ به دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها است که از این به بعد هر عنوان پایان‌نامه‌ای که انجام شود به این نظام اضافه می‌شود.

به گفته طهرانچی، دانشگاه شهید بهشتی با تکیه بر نظام موضوعات با ستاد مبارزه با اعتیاد و سازمان‌های بهزیستی قراردادهایی را منعقد کرد تا نیروی دانش به نیروی کار تبدیل شود.

وی همچنین خطاب به دانشجویان اظهار کرد: اگر 3 هزار و 400 دانشجوی ارشد به دانشگاه ورود پیدا می‌کنند یعنی 3 هزار و 400 تحقیق باید تولید شود که با همگرا کردن این تعداد در هر حوزه 300 تا 500 تحقیق در کشور را می‌توانیم انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: پس از فارغ‌التحصیلی هیچ دعوتنامه‌ای برای حضور در یک شغل به دانشجویان ارائه نمی‌شود از این رو خود فارغ‌التحصیلان باید کارآفرینی انجام دهند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا