کسب دانش و منش وظیفه اصلی دانشجویان در دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه دانشجویان منش و دانش را هر دو با هم بیاموزند، گفت: افرادی که تنها بر کسب دانش اصرار دارند و به منش بی‌توجهی می‌کنند، نمی‌توانند در زندگی به جایگاه بالایی برسند. بنابراین یادگیری این دو باید اصل و وظیفه تمام دانشجویان در دانشگاه‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی جعفریان در مراسم جشن یکپارچه آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: من 31 سال پیش در چنین روزی وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم. در واقع به درس خواندن، آموزش دیدن و خدمت کردن در این دانشگاه که نماد بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی تهران است افتخار می‌کنم. در واقع وجه مشترکی که بین همه ما در این دانشگاه وجود دارد خدمت کردن به مردم و حفظ سلامت جامعه است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشجویان جدیدالورود باید از همان ابتدا ارتقاء سلامت کشور را جدی و وظیفه خود بدانند، تصریح کرد: دانشجویان بخصوص دانشجویانی که امسال وارد دانشگاه شدند، بدانند که هدف از آموزش و یادگیری تامین سلامت مردم است و یاد بگیرند از همان ابتدای شروع دوره آموزش خود سلامت مردم را جدی و تامین آن را به عنوان وظیفه اصلی خود بدانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین تاکید کرد: این دانشگاه نقاط قوت و افتخارات بی‌نظیری در عرصه‌های مختلف آموزش، پژوهش و خدمات در سطح کشور به خود اختصاص داده است اما با این وجود دارای نواقص و مشکلاتی نیز است و دانشجویان جدیدالورود باید از همان ابتدای ورود به دانشگاه در رفع این نواقص کمک کنند و همکاری لازم را با دانشگاه داشته باشند. در واقع اذهان و افق دید خود را باز کنند و بیندیشند که چگونه می‌توانند با وجود این مشکلات به اهداف خود برسند.

دکتر جعفریان ادامه داد: دانشجویان جدیدالورود باید طوری برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنند که فارغ‌التحصیلی تنها نتیجه کار آنها نباشد. انتظار کشور و  مردم از آنها این است که بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند علاوه بر اینکه مشکلات کشور را در حوزه سلامت رفع می‌کنند در عرصه‌های جهانی نیز تاثیرگذار و مفید باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، به ضرورت یادگیری تعهد حرفه‌ای توسط دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: عصاره تعهد حرفه‌ای در حوزه پزشکی این است که دانشجویان یاد بگیرند منافع مردم یعنی سلامت جامعه را بر منافع خود مقدم بدانند. در واقع هر دانشجویی که به این تعهد پایبند نباشد نباید پشت صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بنشینند.

به گفته وی، دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی باید یاد بگیرند که نباید کاسب باشند. در واقع آنها درس می‌خوانند که مشکل مردم را حل کنند اگرچه توجه به مسائل صنفی نیز باید در کنار درس خواندن جدی گرفته شود و این دو موضوع با هم هیچ تضادی ندارد اما هدفی که باید مهم باشد این است که سلامت مردم و جامعه را تامین می‌کند.

دکتر جعفریان بر ضرورت یادگیری منش و دانش توسط دانشجویان در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: چیزی که مهم است این است که کسی که بعد از گذراندن دوره‌ای از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود باید منش و دانش را هر دو با هم یاد گرفته باشند چرا که دانش بدون منش هیچ اهمیتی ندارد و انسان‌های بزرگ این دو ویژگی را در کنار هم می‌آموختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی به دلیل حجم زیاد کار معمولا رویکردی تک‌بعدی دارند. در واقع این دانشجویان از توجه به امور دیگر زندگی خود یعنی شخصیت انسانی، تفریح، ارتباطات خانوادگی، ورزش و سایر امور غفلت می‌کنند اما باید حواسمان باشد در دوران تحصیل خود شخصیت انسانی را از دست ندهیم. اگرچه آموزش در دوران دانشجویی اهمیت ویژه‌ای دارد اما نباید در زندگی افراد تک‌بعدی شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا