نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میکروبیوت روده با کولیت ارتباط دارد

به گزارش سیناپرس همدان، مطالعه ای که توسط تیم تحقیقاتی Jun Sun در دانشگاه ایلینویز شیکاگو انجام شد، نقش جدید و حیاتی اکسین 1 را در تنظیم رشد اپیتلیال روده و هموستاز میکروبی نشان داد. این تحقیق با عنوان “کمبود اکسین 1 اپیتلیال روده در برابر کولیت از طریق میکروبیوتای تغییر یافته روده محافظت می کند” و در مجله Engineering منتشر شده است، استراتژی های درمانی بالقوه بیماری التهابی روده انسان (IBD) را برجسته می کند.

IBD، یک اختلال التهابی مزمن که دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد، یک نگرانی بهداشتی قابل توجه در سراسر جهان بوده است. این مطالعه بر درک نقش اکسین 1، یک تنظیم کننده منفی سیگنال دهی Wnt/β-catenin، در حفظ هموستاز روده و پاسخ میزبان به التهاب متمرکز بود.

تیم تحقیقاتی بیان Axin1 را در مجموعه داده های بیماری التهابی روده انسان تجزیه و تحلیل کردند و افزایش بیان Axin1 را در اپیتلیوم کولون بیماران IBD دریافتند. برای بررسی بیشتر اثرات و مکانیسم Axin1 روده در تنظیم هموستاز روده و کولیت، این تیم مدل‌های موش جدیدی با حذف شرطی Axin1 در سلول‌های اپیتلیال روده (Axin1ΔIEC) و سلول‌های Paneth (Axin1ΔPC( تولید کردند.

نتایج نشان داد که موش‌های Axin1ΔIEC توزیع فضایی سلول جامی تغییر یافته، مورفولوژی سلول Paneth، کاهش بیان لیزوزیم، و حضور غنی Akkermansia muciniphila (A. muciniphila) در میکروبیوتای روده را به نمایش گذاشتند. نکته مهم، عدم وجود اپیتلیال روده و سلول Paneth Axin1 منجر به کاهش حساسیت به کولیت ناشی از سدیم دکستران سولفات در داخل بدن شد.

علاوه بر این، هنگامی که موش‌های Axin1ΔIEC و Axin1ΔPC با موش‌های کنترل همخانه شدند، آنها نسبت به کولیت دکستران سولفات سدیم (DSS) حساس‌تر شدند که نشان‌دهنده نقش محافظتی Axin1 در حضور یک میکروبیوتای سالم روده است. درمان با A. muciniphila شدت DSS-کولیت را بیشتر کاهش داد و پتانسیل آن را به عنوان یک هدف درمانی برجسته کرد.

جالب توجه است که درمان آنتی بیوتیکی تکثیر سلول های اپیتلیال روده را در موش های کنترل تغییر نداد. با این حال، در موش‌های Axin1ΔIEC با درمان آنتی‌بیوتیکی، سلول‌های تکثیری روده به طور قابل‌توجهی کاهش یافت، که نشان‌دهنده اثرات غیرکولیتوژنیک ناشی از میکروبیوم روده است.

این یافته ها نقش جدید Axin1 را در واسطه هموستاز روده و میکروبیوتا نشان می دهد. از دست دادن Axin1 روده، احتمالاً از طریق تنظیم Axin1 اپیتلیال و A. muciniphila مرتبط با Axin1، از کولیت محافظت می کند. مطالعات مکانیکی بیشتر با استفاده از جهش‌های خاص Axin1 در روشن ساختن چگونگی تعدیل میکروبیوم و پاسخ التهابی میزبان، راه را برای استراتژی‌های درمانی جدید برای IBD انسانی هموار می‌کند.

جیامینگ وو، سردبیر موضوع پزشکی و سلامت مهندسی، اظهار داشت: این مطالعه بینش‌های ارزشمندی را در مورد ایجاد بیماری التهابی روده ارائه می‌کند و استراتژی‌های درمانی بالقوه را برای درمان آن ارائه می‌دهد. با درک تعاملات پیچیده بین Axin1، میکروبیوتای روده و ایمنی میزبان، محققان می توانند مداخلات هدفمندی را برای بازگرداندن هموستاز روده و کاهش علائم IBD ایجاد کنند.

یافته های تیم تحقیقاتی پیامدهای مهمی برای حوزه گوارش دارد و نویدبخش توسعه درمان های جدید برای IBD است. با انجام مطالعات بیشتر، جامعه علمی مشتاقانه منتظر پیشرفت های درمانی بالقوه ای است که ممکن است از این تحقیقات ناشی شود.

منبع: Engineering 

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل