نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تدوین سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه توسط فرهنگستان علوم

مهندس سید علی پزشکی با اعلام این خبر به ایرنا گفت: دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم ، سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه را برای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و مسئولان ذیربط ارسال کرد.

وی افزود: این سیاست ها با عنایت به سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، و نیز با نگاهی به گذشته و بررسی دستاوردها و مشکلات برنامه های قبلی توسعه کشور توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان گروه های علمی فرهنگستان علوم تدوین شده و پس از اعلام نظر گروه های علمی و بحث و تبادل نظر در جلسات شورای علمی فرهنگستان، به تصویب رسیده است.

مدیر دفتر ریاست فرهنگستان علوم گفت: سیاست های تدوین شده توسط فرهنگستان علوم از سوی معاون اول رییس جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت بهره برداری ارسال شده است.

پزشکی گفت: سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه از نظر فرهنگستان علوم در دو بخش تبیین مسئله و سیاست های علم و فناوری آمده است.در بخش تبیین مسئله سیاست های علم و فناوری در برنامه های توسعه، برگرفته از سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، سمت گیری و مسیر حرکت برنامه های توسعه علمی و فناوری در طول دوره زمانی اجرای برنامه ها مشخص است .

وی افزود: این سمت گیری از یک سو لزوماً معطوف به تحقق اهداف اسناد بالادستی به ویژه سند چشم انداز است، که ایران 1404 را کشوری توسعه یافته و از حیث علمی و اقتصادی در رتبه یک کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی تعریف می کند، و از سوی دیگر باید نگاهی به گذشته داشته باشد و کمابیش در امتداد برنامه های توسعه قبلی حرکت کند.

وی افزود: تحقق این مهم ایجاب میکند که بیان سیاست های علم و فناوری با ادبیاتی جریان ساز و تحول آفرین و در قالب مدلی که پاسخگوی تعهدات نظام علم و فناوری به سیستم های احاطه-کننده خود باشد، انجام شود و به باز کردن افق ها و چشم اندازهای جدید کمک کند و در عین حال تأثیرگذاری بسیار جدی در برنامه ششم توسعه داشته باشد. با این نگاه طراحی مدل سیاستگذاری نظام علم و فناوری در برنامه های توسعه، با توجه به مؤلفه هایی همچون 'کیفیت'، 'نظام تدبیر'، 'بیداری علمی'، 'روندهای جهانی' و 'سایر زیرنظام ها' صورت گرفته است.

*** بخش دوم سیاست های علم و فناوری

براساس گزارش پایگاه فرهنگستان علوم ، با توجه به ارزش های حاکم بر نظام علم و فناوری و سرفصل های شش گانه سیاست های کلی علم و فناوری، سیاست های حوزه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه را می توان در سه سطح کلان، میانی و اجرایی برشمرد:

-سیاست های کلان به عنوان نشانگر های مسیر حرکت کشور در برنامه ششم توسعه 

– تعمیق معرفت دینی و ارتقاء ارزش های اسلامی- ایرانی و ایفای نقش الهام بخشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در منطقه

-پایبندی مدیریت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به نظام تدبیر و رعایت اصل شایسته سالاری 

طبق این گزارش، استقرار نظام تضمین کیفیت، مستلزم تأثیرپذیری متقابل دانش و جامعه، استاندارد سازی آموزش و پژوهش، رعایت اخلاق در علم و فناوری، صیانت از هویت دانش و دانشگاه، بالندگی اعضای هیأت علمی، و نظارت و ارزیابی و اصلاح مستمر فرآیندها و عملکردها است، که در نهایت به تولید علم و تربیت دانش آموختگان با مجموعه ای از توانمندی های دانشی، مهارتی و بینشی می انجامد.

مشروح سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه از نظر فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اینترنتی این فرهنگستان قابل مشاهده است.
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل