کنترل فرسایش خاک با تولید پارچه لحاف بتنی

پدیده فرسایش و انتقال رسوب از فرآیندهای هیدرودینامیکی است که حوزه های آبریز رودخانه ها، سواحل، بنادر سدها کانال ها و … را متاثر می سازد. این مساله باعث از دست رفتن اراضی کشاورزی تهدید شهرها، انباشت رسوب در کف کانال ها (کاهش سطح مقطع طراحی کانال) و … می شود.

به گزارش سیناپرس، همچنین فرسایش تدریجی سواحل و بستر رودخانه ها از یک طرف باعث هرز رفتن آب به عنوان یک منبع قابل تامل انرژی و از سوی دیگر باعث از بین رفتن خاک به عنوان یک ماده غیر قابل جایگزین می شود.

کنترل نشدن و هدایت صحیح این منبع ناتمام انرژی نه تنها ما را از این مزیت طبیعی محروم می کند بلکه در برخی موارد سبب تحمیل هزینه های ناخواسته بر صنایع مختلف از قبیل راه سازی، سد سازی، کشاورزی و… می شود.

امروزه استفاده از لحاف بتنی به دلیل انعطاف پذیری و دوام بالا، زمان اجرای کمتر و اجرای آن بدون قطع یا انحراف جریان آب و تخریب نشدن محیط زیست نسبت به سایر روش های رایج برای کنترل فرسایش و تثبیت سواحل رودخانه ها مزیت دارد و روش نوینی در کشور محسوب می شود.

بنابراین ارائه راهکارهای مناسب برای تثبیت سواحل و بستر آبراهه ها به منظور جلوگیری از بین رفتن زمین اراضی مستعد کشاورزی، فرسایش بستر و کناره های رودخانه ها و کاهش رسوب جمع شده در پشت سدها لازم و ضروری است.

گروه تکنولوژی نساجی جهاد دانشگاهی امیرکبیر نیز طی سال های گذشته موفق به تولید پارچه لحاف بتنی شده اند؛ این پارچه لحاف بتنی مورد مصرف در قالب گیری بتن برای کنترل فرسایش خاک و حفاظت از آب شستگی تولید شده است.

کاربردها و مصارف

این محصول به منظور جلوگیری از فرسایش تدریجی سواحل رودخانه ها، تثبیت بستر در کانال های آب در دشت ها و زمین های کشاورزی، محافظت از فرسایش خاک و نفوذ جریان آب و موج در کانال های آب و رودخانه ها و همچنین ایجاد پوشش سبز آبشارهای آب شیرین و حوضچه کاربرد دارد.

مشخصات فنی

استحکام پارگی (N) هر لایه، در جهت تار1700 و در جهت پود1500، ازدیاد طول (%) هر لایه، در جهت تار30 و در جهت پود15 و همچنین وزن متر مربع (g/m) هر لایه 180 است.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا