نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

7 درصد معادن کشور اکتشاف شده است

معاون وزیر صنعت،  معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون در کشور، فقط حدود هفت درصد معادن اکتشاف  شده است و در عین حال در بسیاری از حوزه های معدن و صنایع معدنی، به دلیل  نوع نگاه و وجود مسائل بین المللی و تحریم، از قافله دانش فناوری عقب  هستیم. 

به گزارش سیناپرس به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «محمدرضا  موثقی‌نیا» در نشست بررسی مفاد تفاهم نامه همکاری وزارت صمت با دانشگاه  شهید بهشتی درباره توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، افزود: شاید دلیل  اصلی این عقب ماندگی، این بوده که نتوانسته ایم فناوری ها را در حوزه معدن و  صنایع معدنی به روز کنیم.

در این حوزه، دانشگاه می تواند ورود کند و با  توجه توانمندی های مطرح شده از سوی دانشگاه، امیدواریم به این مهم دست پیدا  کنیم.رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: همکاری دانشگاه و صنعت از ابتدای  انقلاب آغاز شده، اما هیچ گاه به نقطه مطلوب نرسیده است، در حالی که برای  توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، باید به دنبال اثربخشی همکاری صنعت و  دانشگاه باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در فصل جدید این نوع ارتباط صنعت و دانشگاه (که اکنون با دانشگاه شهید بهشتی برقرار شده است)، اثربخشی این همکاری را در  عمل طی کوتاه مدت و بلندمدت شاهد باشیم، به طوری که به رفع مشکلات بخش  تولید و توسعه، رفع دغدغه و حل مساله منجر شود.

ضرورت ارتقای مراکز تحقیقاتی ایمیدرو

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در این سازمان تعدادی مرکز تحقیقاتی در  حوزه معدن و صنایع معدنی فعال است، تصریح‌کرد: این مراکز در کرج (مرکز  تحقیقات فرآوری کرج و ایمینو)، یزد و آذرشهر واقع هستند و همچنین ۲ موسسه  با مشارکت دانشگاه (یونیدرو با مشارکت دانشگاه تهران و مرکز شریف با مشارکت  دانشگاه صنعتی شریف) فعال است.

وی ادامه‌داد: واقعیت این است که تاکنون اثرات مراکز یاد شده در ماموریت  های ایمیدرو قابل توجه نبوده است و ضرورت دارد این جایگاه ارتقا یابد.برپایه این گزارش، تفاهم‌نامه مذکور تیرماه ۱۴۰۲ بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه شهید بهشتی امضا شده بود.

خروج از نسخه موبایل