نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محرومیت با تفاوت در ریزساختار قشر مغز مرتبط است

نتایج مطالعات جدید نشان می دهد: زندگی در محله های کم برخوردار با تفاوت در ریزساختار قشر مغز مرتبط است. طبق یافته های تحقیقات دانشکده پزشکی دیوید گفن، زندگی در یک محله محروم می ‌تواند بر انتخاب غذا، افزایش وزن و حتی ساختار مغز تأثیر بگذارد.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه دریافت که کیفیت پایین غذاهای موجود، افزایش کالری دریافتی از غذاهای حاوی اسیدهای چرب ترانس بالا و محیط‌ هایی که فعالیت بدنی را تشویق و تقویت نمی ‌کنند، همه در محله‌ های محروم رایج هستند و در پردازش اطلاعات مغز که در پاداش، تنظیم احساسات و شناخت نقش دارد، تاثیر می گذارند.

یافته های تحقیقات قبلی نشان می‌ داد؛ زندگی در یک محله محروم می‌ تواند بر سلامت مغز تأثیر بگذارد، اما در این مطالعه، محققان تجزیه و تحلیل دقیقی از قشر مغز انجام دادند تا تعیین کنند زندگی در یک منطقه محروم چگونه می ‌تواند مناطق خاصی از مغز را که نقش‌های متفاوتی دارند، تغییر دهد.

دکتر آرپانا گوپتا (Arpana Gupta) مدیر مرکز گودمن-لوسکین و مرکز تصویربرداری عصبی و پژوهشگر این مطالعات گفت: ما متوجه شدیم که معایب محله با تفاوت در ساختار ظریف قشر مغز مرتبط است. برخی از این تفاوت ها با شاخص توده بدنی بالاتر و مصرف زیاد اسیدهای چرب ترانس موجود در فست فودهای سرخ شده مرتبط بود.

گوپتا، محقق ارشد این مطالعات گفت: نتایج پژوهش های ما نشان می ‌دهد که مناطقی از مغز که در پاداش، احساسات و کسب دانش و درک نقش دارند، ممکن است تحت تأثیر جنبه‌هایی از مضرات محله ‌ای قرار بگیرند که به چاقی کمک می‌ کنند. این امر اهمیت پرداختن به مسائل مربوط به کیفیت رژیم غذایی در محله های محروم را برای محافظت از سلامت مغز نشان می دهد.

او می افزاید: نقطه ضعف محله با ترکیبی از عواملی مانند درآمد متوسط پایین، سطح تحصیلات پایین، ازدحام جمعیت و فقدان بهداشت کامل تعریف می شود. در این مطالعه، محققان بر روی رابطه بین شاخص محرومیت منطقه و نتایج تصویربرداری عصبی در چهار سطح از قشر مغز تمرکز کردند تا با جزئیات دقیق‌تر ارتباط بین آسیب‌ های محله و ساختار مغز را بررسی کنند. شرکت کنندگان تحت دو نوع اسکن ام آر آی قرار گرفتند که وقتی به صورت ترکیبی تجزیه و تحلیل شده و بینشی در مورد ساختار مغز، سیگنال دهی و عملکرد ارائه می دهند.

دکتر لیزا کیلپاتریک (Lisa Kilpatrick) محقق این مطالعه در مرکز میکروبیوم گودمن-لوسکین گفت: جمعیت‌های مختلفی از سلول‌ها در لایه‌های مختلف قشر وجود دارند، جایی که مکانیسم‌های سیگنالینگ و عملکردهای پردازش اطلاعات متفاوتی وجود دارد. بررسی ریزساختار در سطوح مختلف قشر مغز درک بهتری از تغییرات در جمعیت سلولی، فرآیندها و مسیرهای ارتباطی که ممکن است تحت تاثیر زندگی در یک محله محروم باشد، فراهم می کند.

به گزارش سیناپرس، با توجه به نتایج، رتبه ‌بندی بدتر شاخص محرومیت منطقه با تغییرات ارتباطی در نواحی مغز که برای تعامل اجتماعی مهم هستند، مرتبط بود. تغییرات دیگر در مناطق درگیر در پاداش، تنظیم احساسات و فرآیندهای شناختی بالاتر رخ داده و به نظر می رسد که این تغییرات تحت تأثیر مصرف اسیدهای چرب ترانس قرار داشته باشد. در مجموع، این یافته ها نشان می دهد که عوامل رایج در محله های محروم که رژیم غذایی نامناسب و افزایش وزن ناسالم را تشویق می کنند، انعطاف پذیری پردازش اطلاعات مربوط به پاداش، تنظیم احساسات و شناخت را مختل می کنند.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Communications Medicine منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل