وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دستورالعمل جامعی که تصویب شده، برای هر فعالیت عضو هیات علمی امتیاز خاصی در نظرگرفته ایم که آن ر ا به عنوان برون داده های علمی، فناوری، فرهنگی، ورزشی و هنری می بینیم و به ازای میزان فعالیت آنها پژوهانه تخصیص داده میشود.
محمد علی زلفی گل امروز (سه شنبه) در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه ها در جمع خبرنگاران افزود: یکی از دستورات این جلسه بررسی و توضیح در مورد دستورالعمل پرداخت پژوهانه جامع به اعضای هیات علمی بود. این پژوهانه در حوزه های مختلف و شامل بخش های علمی، فرهنگی و هنری و ورزشی اعطا می شود. قبلا این پژوهانه را نداشتیم، پژوهانه ای که در دانشگاه ها ابلاغ می شد جنبه پژوهشی صرف داشت. در دستور العملی که اخیرا در هیات امنا تصویب و در دو سال گذشته روی آن کار شد و ابلاغ خواهد شد، برای هر فعالیت عضو هیات علمی امتیاز خاصی قائل شده ایم و به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ می شود.
وی ادامه داد: این پژوهانه به ازای میزان فعالیتهای اعضای هیات علمی تخصیص داده می شود. در آیین نامه پژوهانه جدید به اعضای هیات علمی این مجوز را می دهیم که ۲۰ درصد پژوهانه را به فعالیت فرهنگی دانشجویان اختصاص دهند.
دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد تدوین شد
وزیر علوم بیان کرد: همچنین دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد تدوین شده و به دانشگاه ها ابلاغ می شود. هدف از این دستورالعمل ایجاد یک جریان علمی سازنده در دانشگاه ها است تا اعضای هیات علمی آن را مدیریت و دانشجویان در عین رفاقت، رقابت علمی کنند. همچنین به افراد برگزیده امتیازاتی از جمله خوابگاه، استفاده از امکانات رفاهی و تغدیه بسته به میزان موفقیت آنها تخفیف می دهیم تا بتوانند به میزانی که فعالیت داشتند، از مزایا برخوردار شوند.
زلفی گل افزود: بحث دیگر دستور العمل تعاملات علمی بین المللی است، اگر عضو هیات علمی خارج از تقویم آموزشی تابستان با تعطیلات بین دو ترم خواست از امکانات علمی و پژوهشی کشور دیگر استفاده کند، چه مسیری را باید طی کند و چه تسهیلاتی برای او ارایه کنیم تا بتوانیم دیپلماسی علمی و فناوری را شکل دهیم. یا اگر استاد دانشگاهی تصمیم گرفت استاد و پژوهشگر خارج از کشور را دعوت کند و برای دانشگاه و دانشجویان و گروه آموزشی کارگاه آموزشی بگذارد و سخنرانی علمی داشته باشد، چه امکاناتی را در اختیار استاد قرار می دهیم تا تعاملات علمی را برقرار کنیم.
وزیر علوم تاکید کرد: بحث هم افزایی هم در اجلاس با روسای پژوهشگاه و پارک های علم و فناوری نیز مطرح است؛ زیرا هر کدام کارکردهای خاصی دارند و باید برنامه ریزی کنیم چطور ارتباط برقرار کنیم.
وی تاکید کرد: اجلاس روسای دانشگاهها به نوعی هماهنگی و هم رسانی است و علم کشور را راهبری می کند.
اجرای مهارتمحوری در دانشگاه ها نیاز به عزم فرابخشی دارد
زلفی گل در مورد مهارت محوری نیز گفت: یکی از برنامه هایی که در قالب برنامه توسعه هفتم کشور در مجلس در حال تصویب و بررسی است این است که بندی توسط دولت پیشنهاد شده و وزارت علوم و بهداشت را مکلف کرده ظرف ۶ ماه بعد از تصویب برنامه توسعه هفتم، دستور العمل را تدوین و به تصویب هیات وزیران برسانند که بر اساس آن دانشگاه ها بتوانند مسیر خود را در راستای آموزش نیازمحور و مهارت محور مدیریت کنند.
وی ادامه داد: بحث مهارت محور کردن آموزش در آموزش عالی نیاز به عزم فرابخشی دارد؛ به این صورت که دانشجویان برای کارورزی، کاربینی و کارآموزی نیاز دارند سایر وزارتخانه ها و صنایع خصوصی و دولتی کمک کنند و دانشجویان ما را بپذیرند. تحقق این هدف راه های مختلفی دارد. در قانون توسعه هفتم پیش بینی کردیم اگر مصوب شود و دستور العمل آن تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد، شرایطی را می بینیم که منافع آموزش عالی با منافع صنایع خصوصی و دولتی هم سو می شود.
زلفی گل ادامه داد: وزارت علوم بندی را در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده که بر اساس آن پرداخت حقوق به بورسیه های صنایع خصوصی و دولتی مشمول معافیت مالیاتی شود؛ یعنی صنعت خصوصی و دولتی و وزارتخانه ها که رتبه های برتر را بورس کردند، مبلغ بورس پرداخت می کنند، معافیت مالیاتی برای آن صنعت ثبت شود تا عامل ترغیب کننده ای باشد که بتوانیم استعدادهای برتر و داوطلبان کنکور را در دانشگاه های مطرح بورس کنیم. این باعث کاهش میزان مهاجرت نخبگان به خارج از کشور می شود. وزارت علوم پیشنهاد داد پرداخت حقوق دانشجویان بورسیه توسط شرکت های خصوصی و غیره، معاف از پرداخت مالیات شود.
وی ادامه داد: هم افزایی روسای دانشگاه ها با پارک های علم و فناوری موضوع مهمی است و وزارت علوم در این زمینه برنامه ریزی کرده است.
اجلاس دوروزه روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم که از روز دوشنبه در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران آغاز شده بود، امروز پایان می یابد.