کاهش 10 تا 12 بار مصرف آب با انتقال سبزی و صیفی به گلخانه

سید محمد کیایی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به ظرفیت های صادراتی کشور در زمینه گل و گیاهان زینتی، اظهار کرد: گل و گیاهان زینتی طیف وسیعی از محصولات را تحت پوشش قرار می دهد و شرایط کشور ما برای تولید خیلی از آنها مساعد است. یکی از سیاست های دولت هم حمایت از توسعه گلخانه هاست که بخشی از تولید گل و گیاهان زینتی از طریق گلخانه ها صورت خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی، افزود: بخش عمده ای از تولیدات ما که اغلب محصولات شاخه بریده است در داخل به مصرف می رسد و در حد محدودی هم صادر می شود. بیشتر صادرات ما مربوط به گیاهان فضای باز و گلدانی هاست که به کشورهای آسیای میانه صورت می گیرد و روسیه هم از پتانسیل خوبی در این زمینه برخوردار است که مشغول پیگیری هستیم. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از بازارهای نسبتا مناسب برای صادرات گل و گیاهان زینتی هستند.

کیایی تصریح کرد: ما برای اینکه صادرات مناسبی داشته باشیم نیازمند تشکل ها و مجموعه هایی هستیم که بتوانند کار را هدایت بکنند. یکی از این ملزومات، پایانه های گل و گیاه است. به این منظور، قرار بود یک پایانه مرکزی در احمدآباد مستوفی ایجاد شود که نیمه کاره رها شده بود.

وی ادامه داد: طی 2 سال اخیر فعالیت های زیادی برای اتمام این پایانه صورت گرفت. برای انجام این کار، منابع مالی مورد نیاز بود که از طریق تسهیلات بانکی در اختیارشان قرار گرفت. امیدواریم فاز اول این پایانه در سال جاری راه اندازی شود.

کیایی با بیان اینکه هدف از ایجاد این پایانه، ساماندهی تولید و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل و گیاهان زینتی است، خاطرنشان کرد: در سال 94 حدود 32 میلیون دلار صادرات گل صورت گرفت که نزدیک به 10 درصد نسبت به سال 93 کاهش یافت. دلیل این موضوع هم آن است که برخی از بازارهای ما دچار اختلال شده است. در بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس به واسطه مسایلی که در ارتباطات سیاسی به وجود آمد، بازارهای ما دچار اختلال گردید. اما به دنبال بازارهای جدید هستیم و امیدواریم که با حضور در بازار روسیه، بخش عمده ای از تولید را صادر کنیم.

اصولا هدف از احداث گلخانه، افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب است. ما کشور کم آبی داریم و ناچاریم به کشت محصولاتی بپردازیم که آب کمی مصرف می کنند. بنابراین باید از مقدار معین آب، حداکثر استفاده را در وهله اول برای تولید محصولات غذایی و سپس محصولات صادراتی ببریم

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بحران کمبود آب در کشور و لزوم اختصاص آب به کشت محصولات ضروری، تولید محصولاتی مثل گل و گیاهان زینتی چقدر توجیه پذیر است؟ گفت: اصولا هدف از احداث گلخانه، افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب است. ما کشور کم آبی داریم و ناچاریم به کشت محصولاتی بپردازیم که آب کمی مصرف می کنند. بنابراین باید از مقدار معین آب، حداکثر استفاده را در وهله اول برای تولید محصولات غذایی و سپس محصولات صادراتی ببریم.

وی افزود: هم اینک یک تراز منفی در بخش کشاورزی داریم که می بایست در برنامه پنجساله آن را مثبت کنیم. یکی از مواردی که می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد، گل و گیاهان زینتی است. منتها باید با حداقل آب، حداکثر تولید را داشته باشیم و اگر ارزش ریالی را در نظر بگیریم، گل از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

کیایی تاکید کرد: ما نباید گل را به عنوان یک محصول فانتزی و لوکس ببینیم چون این محصول، یک کالای صادراتی است که ارزش اقتصادی بالایی دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه ای برای محدود کردن کشت باز این محصولات دارید؟ اظهار کرد: در حال حاضر برنامه ای برای گل و گیاهان زینتی نداریم اما در مورد سبزی و صیفی، جزو احکام برنامه است که کشت این محصولات از فضای باز به گلخانه ها منتقل شود. از 48355 هکتار توسعه گلخانه که در افق 1404 دیده شده، تقریبا 31000 هکتار آن مربوط به انتقال سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه است. یعنی بدون اینکه افزایش سطح داشته باشیم عملا این تولید را از فضای باز به گلخانه منتقل می کنیم. به دلیل اینکه مصرف آب در فضای گلخانه 10 تا 12 بار کمتر از فضای باز است، این کار موجب صرفه جویی آب و افزایش بهره وری خواهد شد.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: کشت گل و گیاهان زینتی در گلخانه ها ضرورت چندانی ندارد چون تولید درختچه ها اغلب در مناطق شمالی کشور صورت می گیرد. در این مناطق هم رطوبت بالاست و شاید نیازی به احداث گلخانه نباشد. اما در بقیه مناطق که نیاز به آب دارند، در برنامه دیده شده که کشت محصولات به ویژه سبزی و صیفی به گلخانه ها منتقل شود.  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا