نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت دستگاه توانبخشی مفصل و عضله با کمک دانش ایرانی

پژوهشگران یکی از شرکت های فنی و مهندسی مستقر در مجتمع نوآوری پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه با اتکا به دانش روز و بهره گیری از توان متخصصان داخلی موفق به طراحی و ساخت دستگاه توانبخشی مفصل و عضله به صورت فعال و تطبیقی شده اند.

عادل پرویزی فرد، مدیرعامل شرکت وایراکامبادان در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: شرکت ما در زمینه تجهیزات پزشکی مختص توانبخشی فعالیت دارد. دستگاهی که ما ساخته ایم توانبخشی مفصل و عضله به صورت فعال و تطبیقی است. این دستگاه دو کانال تحریک الکتریکی با قابلیت تنظیم جریان خروجی، محاسبه گشتاور مفصل بیمار در حرکت فعال مقاومتی و حمایتی، قابلیت تنظیم ارتفاع و استفاده برای تمامی مفاصل، نمایشگر لمسی با کاربری آسان دارد.

وی پیرامون نحوه کارکرد این دستگاه اشاره کرد و افزود: با کمک این دستگاه دامنه حرکت مفصل آسیب دیده بهبود پیدا می کند. پس از اینکه مفصل بهبود یافت و دامنه حرکتی اش به صورت طبیعی در آمد، در گام بعدی روی عضله بیمار کار می شود و به صورت تطبیقی، مقدار نیرویی که عضله نیاز دارد به مفصل اعمال کند، به صورت ایزوکنتیک (تمرینات قدرتی که باعث منقبض شدن عضلات می ‌شوند و فرد می ‌تواند یک حالت را حفظ کند) وارد می کند. در نهایت مفصل ترمیم می شود و به توان قبلی خود برمی گردد.

پرویزی فرد خاطرنشان کرد: همچنین محوری که مفصل در آن قرار می گیرد نیز با کمک این دستگاه ترمیم داده می شود؛ زوایه و محوری برای قسمت آسیب دیده در نظر گرفته می شود. مفصل آسیب دیده در یک محور رفت و برگشت (تا حدی که بیمار قادر به حرکت است) به حرکت در می آید. در واقع این دستگاه مانند دستگاه فیزیوتراپی چند منظوره است که ما می توانیم با کنترل تحریک الکتریکی جریان، حالت باز و بسته شدن دستگاه را تنظیم کنیم و همه آنها به صورت بسته کامل خدمات توانبخشی در اختیار بیمار قرار دهیم.

وی یادآور شد: ارتفاع این دستگاه قابل تنظیم است. ارتفاع باکس این دستگاه در ابعاد 30 در 30 سانتی متر و ارتفاع خود دستگاه نیز 80 تا 110 سانتی متر است. هرچند این دستگاه نمونه مشابه داخلی و خارجی دارد اما مزایایی دارد که آن را نسبت به نمونه های مشابه متمایز می سازد.

این پژوهشگر بیان کرد: نمونه داخلی این دستگاه غیر فعال تولید شده در حالی که این دستگاه به صورت فعال ساخته شده است. این دستگاه می تواند طبق محاسباتی که انجام می دهد بر اساس گشتاور، مقدار نیروی اعمال شده به مفصل را محاسبه کند اما نمونه مشابه این دستگاه چنین قابلیتی را ندارد. همچنین نمونه های مشابه این دستگاه تنها برای زانو تولید شده است اما این دستگاه می تواند برای شانه، زانو و لگن مورد استفاده قرار بگیرد. قیمت این دستگاه نسبت به نمونه مشابه خارجی بسیار مقرون به صرفه تر است.

وی تاکید کرد: این دستگاه مورد استفاده بخش فیزیوتراپی بیمارستان ها و مراکز درمانی است اما افراد عادی نیز می توانند این دستگاه ها را خریداری کنند.

پرویزی فرد به سیناپرس گفت: در حال حاضر نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده است و بزودی نیز به تولید انبوه می رسد. چنانچه مشکلات مالی این مجموعه که یکی از چالش های اصلی ما برای اجرای این طرح است، برطرف شود قصد داریم محصول مان را به کشور عراق و ناحیه کردنشین عراق صادر کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل