نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از عرق نوک انگشتان برای آزمایش انطباق دارویی

هنگامی که فردی از داروهای ضد روان پریشی استفاده می کند، بسیار مهم است که دوز صحیح را مصرف کرده و به طور ناگهانی دارو را قطع نکند. به زودی می توان از تست تعریق اثر انگشت برای بررسی اینکه آیا چنین افرادی دستورالعمل ها را درست دنبال می کنند، استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، آزمایش خون برای تشخیص داروهای ضد روان پریشی و دوز مصرف مورد نیاز است. نیازی به گفتن نیست که این آزمایشات برای بیمارانی تهاجمی و دردناک بوده و ممکن است برخی از آنها چندان مشتاق دریافت درمان نباشند.

دانشمندان دانشگاه سوری بریتانیا، در جستجوی جایگزینی سریعتر و کمتر تهاجمی، اخیراً به عرق اکسرین تراوش شده از نوک انگشتان دست نگاه کردند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که داروهای خاصی را می ‌توان در نمونه‌ های عرق نوک انگشتان تشخیص داد که برخلاف نمونه‌ های خون می ‌توانند در دمای اتاق ذخیره و حمل شوند. گفتنی است که این نتایج همچنین می توانند توسط افراد عادی و نه فقط توسط پزشکان آموزش دیده به دست آیند.

برای مطالعه جدید، ۶۰ بیمار که داروهای ضد روان پریشی کلوزاپین، کوتیاپین یا اولانزاپین مصرف می کردند، به همراه ۳۰ نفر که هیچ دارویی مصرف نمی کردند، انتخاب شدند. به گزارش سیناپرس، هر فرد چه قبل و چه بعد از شستن دست ها، نوک انگشتان خود را به مدت ۳۰ ثانیه روی یک تکه کاغذ متخلخل فشار می داد. عرقی که توسط آن کاغذ خیس شده بود متعاقبا با استفاده از طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی مایع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

مشخص شد، تمام داروها را می توان در نمونه ها تشخیص داد. در مورد کلوزاپین، حتی می ‌توان سطح دارو در عرق را با مقادیر اندازه‌ گیری شده در جریان خون از طریق آزمایش‌های معمولی مطابقت داد. امید است که با تحقیقات بیشتر، همین امر در مورد سایر داروها نیز صادق باشد.

در حالی که قبلاً اعتقاد بر این بود که شستشوی دست گام مهمی در جمع ‌آوری نمونه ‌های عرق انگشت است، به نظر می ‌رسد تفاوت کمی در این مورد داشته باشد. این یک نکته مهم است، زیرا به این معنی است که نمونه ها می توانند بسیار سریعتر و آسان تر به دست آیند.

به‌ علاوه، آزمایش‌ ها توانستند بین دارو در عرق مصرف ‌کنندگان و باقی‌ مانده داروها روی نوک انگشتان شرکت‌ کنندگان گروه کنترل، تمایز قائل شوند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور ملانی بیلی (Melanie Bailey) پژوهشگر مسئول در مورد این مطالعه گفت: ما در حال حاضر در حال بررسی روش هایی برای تعیین کمیت سطح دارو در اثر انگشت و زمان نمونه برداری بهینه هستیم. ما همچنین بسیار علاقه مندیم که ببینیم آیا می توان از اثر انگشت برای تشخیص بیماری هایی به عنوان مثال از متابولیت هایی که در یک نمونه اثر انگشت رسوب می کنند، استفاده کرد.

شرح کامل این مقاله اخیراً در مجله Frontiers in Chemistry منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل