نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تفاهم‌نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد با جهاد دانشگاهی به زودی منعقد می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری با جهاد دانشگاهی به زودی منعقد می‌شود، گفت: تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیت جهاد دانشگاهی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگ و هنر به ویژه در حوزه هوشمندسازی، استفاده از فناوری‌های نوین و استفاده از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه نشست مشترک وزارت فرهنگ با جهاد دانشگاهی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: رسیدگی به موضوع قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به شدت در دستور کار قرار گرفته است. فیلمی با موضوع قانون جوانی جمعیت در سال گذشته تولید شده که در نوبت اکران عمومی قرار دارد. این فیلم پس از اتمام ماه سفر به نمایش درخواهد آمد.

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی در حال تولید فیلم‌های با موضوع جوانی جمعیت است و در ساخت چند فیلم‌ نیز مشارکت می‌کند. با توجه به اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال گذشته به تصویب رسید، تولید آثار نمایشی مرتبط با این موضوع زمان‌بر است . اگرچه ساخت آثار نمایشی با موضوع قانونی جوانی جمعیت زمان‌بر است اما به حول قوه الهی در چرخه تولید قرار دارد.

اسماعیلی ادامه داد: با حمایت‌های صورت گرفته و جهت‌گیری‌های وزارتخانه که این قانون را به عنوان محور اصلی در تولیدات آثار در نظر گرفته است، امیدواریم طی یک یا دو ساله شاهد به ثمر رسیدن بخش اعظمی از طرح‌های سینمایی باشیم. موضوع جوانی جمعیت به عنوان نگرانی جدی تمام کسانی که به آینده ایران می‌اندیشند، محسوب می‌شود. تولیدات مربوط به قانون جوانی جمعیت و فرهنگ جزو چند کار اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب می‌آید.

وی با اشاره با دیدار با نوازندگان اخراجی گفت: این گروه از نوازندگان دچار اختلاف نظری شده بودند. من از بخش‌های مرتبط خواستم که جلساتی را تشکیل دهند و رسیدگی به این موضوع را به پیش ببرند. من در جلسه جمع‌بندی حاضر شدم و حرف‌های آنها را شنیدم. این گروه از نوازندگان به عنوان همکار ما محسوب می‌شوند و نگرانی‌هایی دارند. تمام گروه‌های فرهنگی به عنوان خانواده ما محسوب می‌شوند و ما مشکلات آنها را مشکل خود می‌دانیم. کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده و مشکلات مربوط به حقوق آنها باید حل شود. من درباره موضوع بازگشت به کار این افراد توصیه جدی کرده‌ام؛ اگر  مشکل آنها با اصول انضباطی کار تزاحم ندارد، این مشکل را برطرف کنند. رسیدگی به این موضوع در حال پیشرفت است و امیدواریم که دیگر مشکلاتی از این دست پدید نیاید.

وزیر فرهنگ درباره انتشار فراخوان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: دبیر جشنواره به مدت دو سال انتخاب شده و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر فعال است. دست وزارت فرهنگ نسبت جشنواره به سال گذشته پرتر است؛ مجموعه‌های وابسته کارهای زیادی انجام می‌دهند. گزارش‌های هفتگی درخصوص سینما دریافت می‌کنم و این موضوع از علاقه مردم به هنر هفتم نشات می‌گیرد. قراردادهای خوبی در حوزه سینما تنظیم شده، برخی از کارها در مرحله پیش‌تولید و برخی در مرحله تولید قرار دارد. برخی از کارها نیز در حال گذراندن مراحل نهایی هستند. تصور می‌کنم که چهل و دومین جشنواره فجر بسیار پررونق باشد.

دکتر اسماعیلی افزود: سینما در سال جاری بسیار پررونق است؛ برخی از فیلم‌ها که فروش‌های غیرقابل پیش‌بینی داشتند. یک فیلم سینمایی فوق به فروش بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان شده و حدود ۶ میلیون ایرانی در سالن‌های سینما به تماشای این فیلم نشسته‌اند. استقبال فزایند از کارهای فرهنگی بیانگر عمق فرهنگ در جامعه ایرانی است و مسئولیت مصاعف ما برای تولید آثار هنری است.

وزیر فرهنگ درباره آخرین بررسی‌ها برای قاچاق فیلم‌های سینمایی گفت: هیچ فیلمی در اختیار سازمان سینمایی نبوده است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. چند مورد اخیر که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است در اختیار تهیه‌کنندگان این آثار قرار داشتند. این احتمال وجود دارد که فیلم را در اختیار برخی از مجموعه‌ها قرار داده باشند اما هیچ فیلمی در اختیار شبکه نمایش فیلم به بیرون قاچاق نشده است. من به عنوان مسئول فرهنگ و هنر  هنگامی که می‌خواهم یک فیلم سینمایی را ببینم به دلیل جلوگیری از مشکلات در یک شرایط پیچیده و فنی به تماشای آن فیلم می‌نشینم. ما وظیفه داریم از افرادی که در این زمینه دچار مشکل شده‌اند، حمایت کنیم.  من به سازمان سینمایی اعلام کرده‌ام مجموعه از فیلم‌هایی که برای نمایش مشکلی نداشتند اما در گرفتار قاچاق شده‌اند تحت حمایت قرار بگیرند تا تهیه‌کنندگان بیش از این متضرر نشوند.

وی با اشاره به استفاده از دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای تولید آثار فرهنگی در حمایت از قانون جوانی جمعیت گفت: جهاد دانشگاهی یک مجموعه خوشنام است و جزو مولودهای انقلاب اسلامی به حساب می‌آید. جهاد دانشگاهی به هر موضوعی که ورود کرده در آن حوزه ممتاز است. جهاد دانشگاهی نه تنها در حوزه فرهنگی دارای پژوهشکده است بلکه افراد برجسته‌ای در این نهاد  فعالیت می‌کنند. به طور مثال، خبرگزاری قرآنی که در داخل و خارج کشور مخاطب دارد. میزان مخاطبان این خبرگزاری حدود ۸۰ میلیون نفر است که برای۱۰۰ میلیونی شدن مخاطبان خود قول داده‌اند. جهاد دانشگاهی در زمینه نظرسنجی و تولیدات پژوهشی نیز فعالیت می‌کند.

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه تفاهم‌نامه همکاری با جهاد دانشگاهی به زودی منعقد می‌شود، گفت: تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیت جهاد دانشگاهی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگ و هنر به ویژه در حوزه هوشمندسازی، استفاده از فناوری‌های نوین و استفاده از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حوزه‌ فرهنگ و هنر دارای عقب‌ماندگی‌های چند دهه‌ای است. یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که در سخنرانی‌هایم انجام می‌دهم این است که نوع اجرا در کشور به نحوی بوده که حکمرانی فرهنگ تضعیف شده است. سیاست محوری دولت سیزدهم این است که حکمرانی در حوزه فرهنگ و هنر احیا و قدرتمند شود و کارها در اختیار مردم قرار گیرد به نحوی که تصدی‌گری با مردم باشد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه ماهیت مردمی و جهادی جهاد دانشگاهی بر ماهیت نهادی و سازمانی آن برتری دارد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه اداری نگاه نمی‌کنیم بلکه به عنوان یک مجموعه قدرتمند می‌دانیم که ماحصل اراده‌های جوانان، مومن و انقلابی در دهه‌های قبل است که به نسل جدید منتقل شده است. چنین ویژگی‌هایی سبب شده است که جهاد دانشگاهی در هر زمینه که ورود کرده است موفق باشد.   

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل