ساخت دستگاه ترویسی صنعتی برای تولید الیاف ویژه پزشکی

پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر با هدف تولید زخم پوش موفق به طراحی و ساخت دستگاه ترویسی صنعتی شده اند.

به گزارش سیناپرس، دستگاه ترریسی (Wet Spinning) به عنوان یکی از روش های ریسندگی الیاف محسوب می شود. پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به منظور تولید زخم پوش های پزشکی موفق به طراحی و ساخت دستگاه ترویسی صنعتی شده اند.

در این روش، پودر جامد پلیمری در حلال آن حل و سپس محلول حاصل به درون حمامی از یک محلول انعقاد کننده ریسیده می شود. با نفوذ مواد منعقد کننده درون حمام ریسندگی به درون الیاف ریسیده شده، الیاف منعقد شده و به شکل جامد با ظرافت و استحکام طراحی شده در می آیند. با استفاده از این روش می توان پلیمرهای مختلفی از جمله آکریلیک، کلسیم آلژینات، ویسکوز ریون، کربوکسی متیل سلولز و پلی آرامیدها نظیر نومکس را تولید کرد.

همچنین استفاده از زخم پوش ها، تاثیر بسزایی در فرآیند بهبود زخم دارد. این مواد می توانند از مواد طبیعی یا مواد سنتزی و شیمیایی ساخته شوند. نقش پوششی و محافظتی از زخم، انتقال مواد دارویی و آنتی بیوتیک و حفظ رطوبت یا رطوبت دهی به زخم از جمله خواصی است که می توان از یک زخم پوش مناسب انتظار داشت.

از طرفی یکی از معروف ترین و پرکاربردترین پلیمرهای طبیعی مورد استفاده در زخم پوش، استفاده از کلسیم آلژینات است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از محققان و تولیدکنندگان قرار گرفته است. به گزارش سیناپرس، با ساخت و طراحی این دستگاه در جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر امکان تولید الیاف کلسیم آلژینات با کاربرد در زخم پوش ها فراهم شده است.

الیاف آلژینات تولید شده در این دستگاه با جذب ترشحات زخم، به شکل ژل در می آیند. این خاصیت سبب می شود از یک سو ترمیم زخم بهتر شود و از سوی دیگر برداشت پانسمان از روی زخم با سهولت انجام پذیرد بنابراین از پانسمان های تولید شده با این الیاف می توان روی زخم های با ترشحات زیاد استفاده کرد. همچنین می توان از مواد ضد باکتری نظیر ذرات نقره به روی آن نیز استفاده کرد. زخم پوش های تولیدی با استفاده از این پلیمر در طیف وسیعی از محصولات از جمله زخم پوش های تخت طنابی و نواری شکل استفاده می شود.

گزارش: بیتا اکبری