نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری رحم مصنوعی؛ چشم اندازی برای مراقبت ویژه از نوزادان

سینا

تولد زودرس علت اصلی مرگ و میر نوزادان در جهان است. در حال حاضر نوزادان نارس متولد شده قبل از هفته 22 امیدی به زنده ماندن ندارند. در حالی که برای مدتی هیچ تغییر واقعی در این زمینه ایجاد نشده است، فناوری رحم مصنوعی پیش بینی می شود که چشم انداز مراقبت های ویژه نوزادان را تغییر دهد.

فناوری رحم مصنوعی (AWT) در سال 2017 جرقه رسانه ای را برانگیخت و از آن زمان تاکنون بحث های زیادی را به همراه داشته است. سوالات کلیدی عبارتند از: آیا ساکن رحم مصنوعی جنین است؟ چه وضعیتی دارد؟ و مزایا و معایب این فناوری جدید چیست؟

به گزارش سینا پرس فارس، در سال 2017، محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا، پنسیلوانیا، نشان دادند که زندگی با موفقیت در داخل رحم مصنوعی یا کیسه زیستی حفظ شده است. این تیم نشان داد که چگونه جنین بره در داخل رحم مصنوعی دوران بارداری موفقی را پشت سر گذاشته است. اینها بدون عوارض معمول مرتبط با زایمان زودرس رشد کرده بودند.

بنابراین گزارش، فناوری رحم مصنوعی با ارائه مایع آمنیوتیک آزمایشگاهی و اکسیژن رسانی از طریق یک اکسیژن ساز متصل به بند ناف جنین، محیط داخلی رحم را تقلید می کند.

این فناوری با شبیه سازی شرایط محیطی رحم، شبیه به زمانی است که نوزاد هرگز متولد نشده بود. این در تضاد با شرایط مصنوعی است که برای حفظ زندگی تحت مراقبت های ویژه استفاده می شود. فناوری رحم مصنوعی برای جایگزینی عملکرد طبیعی رحم مادر به جای تسهیل نجات نوزاد طراحی شده است.

چشم انداز استفاده از فناوری رحم مصنوعی برای جنین 22 تا 25 هفتگی بسیار واقعی است. در واقع، رحم مصنوعی در حال حاضر در حال توسعه است. یکی از مزایای فناوری رحم مصنوعی می تواند کاهش خطرات بیماری و مرگ و میر باشد.

علاوه بر این، فناوری رحم مصنوعی می‌تواند برای سلامت مادر نیز مفید باشد و والدین را از ناراحتی دیدن نوزاد نارس خود به دستگاه تنفس مصنوعی در مراقبت‌های ویژه نجات دهد. یک نکته منفی این است که مادر باید سزارین شود.

گفتنی است؛ با این حال، فناوری رحم مصنوعی می‌تواند نیاز به مراقبت‌های ویژه برای نوزادانی را افزایش دهد که در غیر این صورت بدون این مداخله زنده نمی‌ماندند. یکی دیگر از نکات مثبت فناوری رحم مصنوعی، مزیت درک واضح تر از فیزیولوژی و رشد جنین است. در واقع، به نظر می رسد این فناوری ظرفیت ما را برای تجسم بارداری افزایش می دهد.

به اعتقاد برخی؛ در محل کار، تحقق فناوری رحم مصنوعی می‌تواند پدر و مادر شدن را بدون نیاز به مرخصی برای بارداری امکان‌پذیر کند. از سوی دیگر، عده ای نگرانی هایی را در مورد احتمال کاهش ارزش بارداری و خطرات مرتبط با از دست دادن توانمندی زنان مطرح کرده اند. همچنین افرادی به پتانسیل این فناوری آینده نگرانه برای آزادی زنان و افزایش برابری جنسیتی اشاره کرده اند.

بنابراین گزارش، چشم انداز رحم مصنوعی برای انسان چندان دور به نظر نمی رسد. با این حال، فراتر از تبلیغات، علاوه بر مجموعه ای از مزایا و معایب بسیاری که وجود دارد باید پیامدهای قانونی و اخلاقی نیز در نظر گرفته شود.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: news-medical

خروج از نسخه موبایل