نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان تومورهای مغزی تهاجمی به کمک داروی جدید

دانشمندان پتانسیل زیادی را در یک داروی جدید کشف کرده اند که نوع تهاجمی سرطان مغز را هدف قرار می دهد.

به گزارش سیناپرس، تومورهای مغزی ریشه ‌دار اغلب در دوران کودکی ایجاد می ‌شوند و در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای مقابله با آن‌ها وجود ندارد. بخشی از چالش، یافتن داروهایی بوده است که می توانند با غلظت کافی از خون به مغز وارد شوند.

اخیرا تاثیر یک دارو به نام ONC201 برای انواع دیگر تومورها در سیستم عصبی نویدبخش است. به دنبال تحقیقاتی که نشان می دهد می تواند در برابر تومورهای مغزی ریشه ‌دار با یک جهش خاص موثر باشد، یک تیم بین المللی از محققان آزمایشی را انجام داده اند که مسدود کننده گیرنده دوپامین را مورد آزمایش قرار داده است.

میانگین زمان بقای کلی با درمان ONC201 برای تومورهایی که عود نکردند ۲۲ ماه بود و تقریباً یک سوم بیماران بیش از دو سال زنده بودند. این در مقایسه با میانگین زمان بقای کلی ۱۱ تا ۱۵ ماه بدون درمان است.

کارل کوشمان (Carl Koschmann) عصب-انکولوژیست از دانشگاه میشیگان و محقق این مطالعات می گوید: قبل از این مطالعه، بیش از ۲۵۰ کارآزمایی بالینی وجود داشته است که نتوانسته اند نتایج را بهبود بخشند.محققان قبلا به ONC201 به عنوان یک داروی سرطان نگاه کرده بودند، زیرا این دارو مسیرهای عصبی پیام رسان شیمیایی دوپامین را هدف قرار می دهد، مسیرهایی که اغلب در تومورها فراوان هستند.

پیش از این، ONC201 در درمان تومورهای مغزی ریشه ‌دار با جهش H3K27M امیدوار کننده بود. مطالعات قبلی همچنین نشان داد که این ترکیب می‌ تواند از سد خونی مغزی عبور کند.

این امر باعث انجام آخرین مطالعه با یک کارآزمایی بالینی فاز ۱ شد. این تیم پژوهشی مایع مغزی نخاعی را از بیماران جمع ‌آوری کرد و کشف شد که این مایع بر میتوکندری سلول‌ های سرطانی تأثیر گذارده و سطح متابولیتی به نام L-2HG را افزایش می ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، درنتیجه سیگنال‌های اپی ژنتیک مانند کلیدهای روشن یا خاموش برای ژن‌های خاص، مرتبط با تومور عمل می کند.

سریرام ونتی (Sriram Venneti) متخصص نوروپاتولوژی دانشگاه میشیگان و یکی دیگر از محققان می ‌گوید: این موضوع می ‌تواند توضیح دهد که چرا این جمعیت بیمار به این دارو پاسخ خوبی می‌دهند، زیرا دارای این ناهنجاری اپی ژنتیکی خاص بود که می‌ توانست توسط ONC201 خاموش شود.

ونتی می افزاید: در حالی که هنوز تا درمان سرطان تومورهای مغزی ریشه ‌دار فاصله داریم، نشانه های خوبی وجود دارد که اکنون ترکیبی داریم که می تواند از دفاع این تومور عبور کند. کارآزمایی‌های بالینی بیشتری در حال انجام است و آزمایش می ‌کند که چگونه ONC201 ممکن است در ترکیب با سایر درمان‌ها کار کند.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، پرتودرمانی بهترین درمان برای این نوع سرطان است، اما در ناحیه ‌ای به ظریفی مغز، می ‌تواند آسیب ‌های جانبی زیادی داشته باشد به همین دلیل است که دانشمندان به دنبال گزینه‌ ای دقیق ‌تر و هدفمندتر هستند.

شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Cancer Discovery منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل