نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورود اسپیس ایکس به عرصه فعالیت نظامی در فضا

شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس با موفقیت یک موشک فالکون ۹ حامل جدیدترین دسته از ماهواره های دفاع موشکی کوچک آژانس توسعه فضایی را از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به مدار زمین پرتاب کرد.

به گزارش سیناپرس، اسپیس ایکس را می توان موفق ترین شرکت خصوصی در حوزه مطالعات فضایی محسوب کرد که تاکنون تمرکز خود را روی فعالیت های غیر نظامی و توسعه اینترنت ماهواره ای گذاشته بود، اما روز گذشته این شرکت در یک عملیات جدید، گروهی از ماهواره های دفاع موشکی را در مدار زمین مستقر کرد.

بر اساس اطلاعات موجود در این رابطه، پرتابگر اسپیس ایکس در ساعت ۱۰ و ۲۶ دقیقه صبح دیروز به وقت محلی ( شب گذشته به وقت ایران) از مجتمع پرتاب فضایی واندنبرگ 4E به مدار زمین ارسال شد. این راکت ماهواره بر  پس از جدا شدن از سکوی پرتاب و انتقال ماهواره ها تا مرحله دوم ماموریت، مجددا به زمین بازگشته و روی سکوی ویژه ای فرود آمد. این فرایند هفت و نیم دقیقه به طول انجامید.

گفتنی است این ماموریت ابتدا برای روز پنجشنبه برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل مشکل در موتورهای پرتابگر با تاخیر مواجه شده و سپس برای جمعه برنامه ریزی شد، اما به دلیل مشکل در تجهیزات سکوی زمینی، عملیات جمعه یک بار دیگر به عقب انداخته شده و سرانجام شب گذشته با موفقیت انجام شد.

ماهواره های فضایی پرتاب شده در طول این ماموریت، بخشی از معماری فضایی جنگ‌ افزارهای مدرن توسعه ‌یافته SDA، محسوب می شوند که شبکه لایه ‌ای جدید از ماهواره ‌ها در مدار پایین زمین و عناصر پشتیبانی که ارتباطات نظامی جهانی و قابلیت‌های هشدار و همچنین شناسایی و ردیابی موشکی را ارائه می ‌دهند، ایجاد می کند.

گفتنی است سومین و آخرین گروه این سیستم، متشکل از چهار ماهواره Tranche 0 قرار است در اواخر سال جاری از طریق پرتاب برنامه ریزی شده آژانس دفاع موشکی به فضا پرتاب شوند.

به گزارش سیناپرس، درک تورنیر، مدیر این پروژه دفاع موشکی در بیانیه ای گفت: من از عملیات اولین گروه از ماهواره هایی که در ماه آوریل پرتاب کردیم بسیار خوشحالم. ما نشان داده‌ایم که SDA می ‌تواند برنامه ‌ای برای ارائه قابلیت‌ های پیشرفته هر دو سال یکبار داشته باشد.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل