پایگاه تحقیقات دیم برای کوهسرخ ضروری است

مجید طاهریان در گفت‌وگو با ایسنا با اظهار تأسف از اینکه در خراسان رضوی ایستگاه تحقیقات دیم وجود ندارد، گفت: تنها ایستگاه دیم در گذشته در شیروان بود که بعد از تفکیک سه استان به خراسان شمالی پیوست.

وی با اشاره به اینکه وجود پایگاه تحقیقات دیم برای منطقه کوهسرخ جهت تحقیقات برای تمامی محصولات دیم ضروری است، افزود: باید 5 هکتار برای تحقیقات در منطقه کوهسرخ اختصاص یابد تا بتوانیم به صورت جامع تحقیقاتی را در خصوص این‌گونه محصولات انجام دهیم.

طاهریان گفت: هرچند در سال‌های قبل تحقیقاتی در منطقه کوهسرخ انجام شده اما چون زمین اختصاصی و حصار شده نبود، طرح ناموفق ماند و گوسفندان تحقیقات انجام شده را خورده و از بین بردند.

وی با بیان اینکه طرح‌های انجام شده هیچ‌گونه اعتباری نداشته است افزود: باید در خصوص داشتن یک پایگاه تحقیقات در منطقه کوهسرخ اقدامات لازم انجام شود.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر در ادامه به وضعیت خشکسالی و تأثیر آن بر بادامستان‌های منطقه اشاره کرد و افزود: اُفت آب‌های زیرزمینی منجر به کاهش 50 درصدی محصول بادامستان‌ها شده و خسارات زیادی به کشاورزان وارد نموده است.

وی وضعیت بزرگترین بادامستان کشور را نگران‌کننده اعلام کرد و افزود: متاسفانه بخش اعظمی از این بادامستان‌ها بر اثر سال‌ها کاهش ریزش نزولات جوی و خشکسالی خشک شده و از بین رفته است.

طاهریان با اشاره به اینکه تاریخچه احداث باغات دیم کوهسرخ به 50 سال قبل برمی‌گردد که نزولات آسمانی به شکل برف وجود داشت، افزود: بادامستان دیم کوهسرخ جزء منحصر به فردترین کشت‌ها در کل کشور است و از ویژگی‌های این محصول ارگانیک بودن آن است که هیچ‌گونه سم و کود شیمیایی در آن‌ها استفاده نمی‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا