نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رژیم غذایی مدیترانه ای در بهبود ناتوانی در افراد مبتلا به ام اس مؤثر است

سینا

نتایج یک مطالعه نشان می دهد: رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان یک رژیم سالم می تواند نقش مهمی در بهبودی و افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس یا MS داشته باشد.

به گزارش سیناپرس فارس، یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ارتباط بین پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای با شاخص توده بدنی، سابقه فشار خون و درجه ناتوانی گسترش یافته در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروز را مورد بررسی قرار دادند.

مریم پورصادق فرد، دکترای تخصصی بیماریهای مغز و اعصاب و دانشیار مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و از مجریان این مطالعه تحقیقاتی؛ گفت: مولتیپل اسکلروزیس (MS) اختلالی است که با تخریب میلین و التهاب سیستم عصبی مرکزی مشخص می شود و شایع ترین بیماری عصبی در افراد جوان به خصوص زنان بین 20 تا 40 سال می باشد.

پورصادق فرد افزود: در گذشته، ایران یک کشور کم خطر از نظر بیماری ام اس محسوب میشد، اما طبق مطالعات انجام شده بروز این بیماری در ایران بین سالهای 1365 تا 1385 حدود 8 و سه دهم برابر شده است.

پورصادق فرد اظهار داشت: از آنجایی که تغییرات ژنتیکی به تنهایی نمی تواند علت اصلی افزایش بروز ام اس در دهه های اخیر باشد، عوامل محیطی به ویژه رژیم غذایی مورد توجه قرار گرفته و تحقیقات نشان داده است که هم عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی در این بیماری و توسعه آن نقش دارند.

به گفته این متخصص بیماریهای مغز و اعصاب، طبق مطالعات انجام شده، “کاهش سطح سرمی ویتامین D”، “سیگار کشیدن”، “عفونت های ویروسی”، “چاقی دوران کودکی”، “عادات غذایی نامناسب”، “عوامل خطر عروقی” و “چاقی” از عواملی است که احتمالاً می توانند در ایجاد ام اس نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از چالش های مهم در درمان بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) تعیین عوامل موثر در درمان ام اس از جمله رعایت رژیم غذایی است، هدف از این مطالعه را بررسی رابطه پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای با شاخص توده بدنی و درجه ناتوانی گسترش یافته (EDSS) در بیماران مبتلا به ام اس عنوان کرد.

پورصادق فرد با اشاره به اینکه رژیم مدیترانه ای به الگوی رایج غذایی مردمان حاشیه دریای مدیترانه اطلاق می گردد، تصریح کرد: این رژیم سرشار از میوه، سبزی، اسیدهای چرب تک اشباع، ماهی، غلات کامل، مغزها و حبوبات است و مقدار بسیار کمی از گوشت قرمز، اسیدهای چرب اشباع و غلات تصفیه شده را شامل می شود و منبع عمده چربی ها در این رژیم، روغن زیتون می باشد.

دانشیار مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این مطالعه به صورت چند مرکزی و مقطعی (مراکز وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و تهران) بر روی 487 نفر از بیماران بالینی انجام شد که از این تعداد 352 نفر زن و 135 نفر مرد بودند.

به گفته وی؛ یافته های این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان یک رژیم سالم می تواند نقش مهمی در بهبودی و افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس داشته باشد. همچنین پایبندی به این رژیم غذایی، نقش مهمی در کاهش توده بدنی دارد.

پورصادق فرد اضافه کرد: پایبندی به این رژیم در افراد تحصیل کرده بارزتر بود به طوری که طبق این مطالعه افراد مبتلا به ام اس با تحصیلات پایین تر، کمتر از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند.  

وی در پایان توصیه نمود: بیماران مبتلا به ام اس از رژیم غذایی مدیترانه ای غنی شده با آنتی اکسیدان ها یا پروبیوتیک ها استفاده نمایند.

به گزارش سینا پرس، شرح کامل این مقاله در Multiple Sclerosis and Related Disorders منتشر شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل