نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

غریب نوازی در تضاد با حمایت از تولیدات دانش بنیان است

ایران پس از آمریکا و فرانسه سومین کشور موفق دنیا جهت تولید واکسن نوترکیب آنفلوانزا است که توانسته با بهره گیری از فناوری نوین و همفکری نخبگان صنعت بیوتکنولوژی به این هدف بزرگ دست یابد. در این راستا محققان و پژوهشگران کشورمان واکسن آنفلوانزا فلوگارد با فناوری نوترکیبی، را در یک مجموعه دانش بنیان از حدود سه سال پیش در کشور تولید کردند، اما حمایتی از تولید کننده داخلی نشد.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدامین قبادی، داروساز و دبیر انجمن داروسازان تهران در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: تولید واکسن انفلوانزای در دنیا به دو شیوه انجام می شود، یکی برپایه تخم مرغ تولید شده که ارزانتر است اما عوارض احتمالی و محدودیت های مصرف در افراد حساس را دارد، روش دوم با فناوری نوترکیب ساخته شده و استفاده از آن برای گروه های هدف بویژه بیماران خاص توصیه می شود.

وی تاکید کرد: اما نکته حایز اهمیت در این خصوص این است که واکسن خارجی انفلوانزا، تولید شده برپایه تخم مرغ ۵دلار قیمت دارد و توسط شرکتهای وارد کننده با تخصیص ارز وارد کشور می شود،اما واکسن نوترکیب آنفلوانزا  به قیمت ۶۵دلار در دنیا فروخته می شود. این درحالی است که متخصصان و پژوهشگران کشورمان، واکسن ۶۵دلاری خارجی را با قیمت کمتر از ۵دلار تولید و عرضه کردند.(واکسن فلوگارد تولید داخل ۲۶۰هزار تومان قیمت دارد و در داروخانه های کشور عرضه شده است)؛ اما حمایت لازم از این محصول نشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران در ادامه افزود: از سوی دیگر بنابر پیش بینی ها، نیاز و درخواست اولیه وزارت بهداشت، یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزای داخلی در کشور تولید و گفته می شود، فقط یک چهارم از این حجم توسط وزارت بهداشت خریداری شده است.این در حالی است که همزمان مجوز واردات بیش از دومیلیون دوز نمونه خارجی واکسن انفلوانزا صادر شده و به زودی توزیع می شود.

قبادی تصریح کرد:این کم لطفی ها درصورتی است که واکسن آنفلوانزای داخلی ،تحت نظر ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین پیرو بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از صنایع دانش بنیان، به همت جوانان ایرانی تولید شده است اما رغبت نداشتن ارگان های دولتی و غیر دولتی برای خرید این محصول تولید شده در کشور، نشان از عدم حمایت محصول داخلی داشته است. همچنین این عدم حمایت ها، فضا را برای وارد کنندگان خارجی و کسب سهم بیشتر از بازار فروش در کشور ایجاد کرده است.

وی افزود : همانگونه که سال گذشته به دلیل بی توجهی به این موضوع ، حدود نیمی از واکسنهای تولید شده در کشور فاقد استفاده ماند و امحاء شد در حالی که حدود ۱۷۰میلیارد تومان ارزش محصول از بین رفته بوده است.

دبیر انجمن داروسازان تهران خاطرنشان کرد:  پرسش مهم این است که ، چرا هلال احمر کشور که متولی واکسیناسیون حجاج و زائران است، همچنین انیستیتو پاستور ایران که مراکز رسمی تزریق واکسن  را در اختیار دارد، هیچ رغبتی به خرید واکسن آنفلوانزای داخلی ندارند؟ چرا  انیستیتو پاستور ایران غریب نوازی کرده و همیشه از کشور فرانسه واکسن تهیه می کند؟ چرا بهداشت ودرمان نیروهای مسلح، بهداشت و درمان صنعت نفت، شهرداری، بانک ها، بیمه ها، کارخانه های تولیدی داخلی… برای کارکنان خود محصول مورد تایید داخلی را تهیه و مصرف نمی کنند؟ مگر این محصول تایید علمی و کاربردی نشده است؟ پس چرا حمایت از محصولات و تولیدات داخلی وجود ندارد؟

به گزارش سیناپرس، این سوال ها در حالی است که باید به این فکر کنیم،آیا با این روند بی توجهی و عدم حمایت، نخبگان و تولید کنندگان دانش بنیان انگیزه و رمقی برای ادامه راه و توسعه سایر برنامه های تولیدی خواهند داشت؟آیا مهاجرت نکردن و ماندن در کشور را در شرایطی که حمایتی دیده نمی شود،ترجیح خواهند داد؟ آیا در این شرایط نخبگان خارج از کشور تمایلی به بازگشت خواهند داشت؟

همه اینها سوالاتی است که مسوولان باید پاسخگو باشند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل