سند طرح جامع مدیریت تالاب بین المللی هامون تدوین شده است

علی اوسط هاشمی روز دوشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: یکی از دغدغه های جدی این استان فقدان طرح جامع مدیریتی تالاب بین المللی هامون بود که ظرف سه سال اخیر سعی شده این خلاء را به روش های علمی و مدیریتی برطرف کنیم.
وی تصریح کرد: در این سند سعی شد رویکردِ بخشی نگری مدیران نسبت به تالاب بین المللی هامون تغییر کند و مقداری نگاه هایشان را فرابخشی شکل دهیم تا همدیگر را در یک موضع مشترک درک کنند.
وی افزود: درون این سند تمام دغدغه ها در راستای حفظ تالاب بین المللی هامون ارائه شده که چگونه نگاهی را ما باید شکل دهیم که بتوانیم در فصل های پرآبی و خشکی تالاب چگونه از فرصت های پیش آمده نهایت استفاده را ببریم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به محیط زیست و منابع طبیعی به نحوی باید بیندیشیم که بتواند زیست با عزت را برای مردم رقم زند نه عامل غبار بر چهره ها و موجی از مهاجرت ها و حاشیه نشینی باشد.
هاشمی اظهار داشت: مشکلات فعلی تالاب بین المللی هامون نشان از این است که برنامه ای جامع و کامل در گذشته برای حفظ آن نبوده و به سمت هدر رفت و تخریب طبیعت پیش رفته است. 
وی تصریح کرد: در کارگروه نجات دریاچه ارومیه احیای تالاب بین المللی هامون نیز دیده شده و ما باید از این فرصت ملی در کنار فرصت های ایجاد شده در سطح استان برای رسیدن به روزهای خوب تالاب نهایت استفاده را ببریم.
وی با اشاره به این که بین دریاچه ارومیه و تالاب بین المللی هامون تفاوت بسیار زیادی وجود دارد افزود: مشکلات دریاچه ارومیه داخلی بود و با تدبیر و راهکار داخلی نیز برطرف شد اما مشکلات تالاب بین المللی هامون علاوه بر سوء مدیریت هایی که در گذشته اتفاق افتاده مشکلات اقلیمی و خارجی هم در این امر دخیل بوده است.
وی ادامه داد: در سند جامع مدیریتی تالاب بین المللی هامون نقش های مشترک خودمان با افغانستان دیده شده و باید از ظرفیت های علمی پژوهشی و گروه های مردمی آن دیار هم در همراه سازی با خودمان استفاده کنیم تا بتوانیم اثر ماندگاری را بر منطقه داشته باشیم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ما شاید نتوانیم در کوتاه مدت تمام تالاب بین المللی هامون را احیا کنیم اما بخشی از آن را که می توانیم احیا کنیم.
هاشمی اظهار داشت: امروز همه گواهی می دهند که آثار همکاری ها و هماهنگی ها بین دستگاه های دست اندرکار حفظ تالاب بین المللی هامون نمایان است و توانسته ایم از آب ورودی به این تالاب حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: شرایط فعلی تالاب در حدی است که تا به امروز شاهد صید ماهی به وسیله صیادان این منطقه هستیم و بخشی از تالاب امسال احیا شده که این بسیار ارزشمند است.
وی ادامه داد: با تکیه بر یافته های مردم و پژوهش کارشناسان اگر حرکت کنیم من امید دارم که آینده بهتری را بتوانیم برای تالاب رقم بزنیم.
وی با اشاره به حق آبه تالاب بین المللی هامون خاطر نشان کرد: حقابه یک بحث مسلم و جدی ما با افغانستان است و این کشور هم قرار بر این ندارد که حق آبه ما را ندهد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مذاکراتی که با مقامات محلی و دولتی افغانستان داشتیم اعلام کردند اگر ما سد می سازیم بدی معنا نیست که از ورود آب به ایران ممانعت کنیم، هیچ کشوری نمی تواند حق همسایگی خودش را مراعات نکند.
هاشمی اظهار داشت: ما با کشورهای همسایه صرفا بر موضع آب ارتباط نداریم دامنه ارتباط ما بسیار گسترده است و هیچ کشوری نمی آید ارتباط خودش را تحت الشعاع یک بخش قرار دهد و روابطش را با کشور دیگر تضعیف کند که چنین اراده ای در بین هیچ یک از این 2 کشور نیست.
وی تصریح کرد: بخشی از خشکی تالاب بین المللی هامون تغییرات اقلیمی است که در بیشتر نقاط جهان اتفاق افتاده است.
به گزارش ایرنا وی ادامه داد: امیدواریم در تعامل و ارتباط سازنده با کشورهای همسایه بتوانیم به طرح های مشترک با همدیگر بیندیشیم و اسباب آسایش و رفاه سلامت و زیست ماندگار مردم را رقم بزنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا