نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتقای جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان­‌ها در اجرایی‌سازی نقشه مهندسی فرهنگی

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصویب آیین‌­نامه جدید و فعالیت شورای فرهنگ عمومی استان ­ها در جایگاه ستاد استانی هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، گام بلندی در تقویت زیر ساخت اداره فرهنگی استان است.

به گزارش سیناپرس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمود حاجیلویی با ارائه گزارش شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، عنوان کرد: جلسه شانزدهم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور ، ۲۹ مرداد ماه در دفتر معاون اول رییس جمهور با حضور اکثریت اعضای ستاد برگزار شد. در این جلسه چند دستور مهم و راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ارتقای جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان‌ها در جایگاه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی استان به‌منظور نقش آفرینی در اجرایی سازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با تمهید و تسهیل در روند اجرایی‌سازی برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، یکی از مهمترین مصوبات جلسه شانزدهم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور بود.

ی افزود: در دستور اول جلسه، موانع و مشکلات تخصیص اعتبار اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور مصوب جلسه قبل ستاد، مورد بررسی قرار گرفت. درباره تامین و تخصیص ردیف بودجه معین شده، ابهام و مشکلی وجود داشت که در این جلسه با تدبیر مخبر رییس ستاد برطرف و مقرر شد ۱۰ هزار میلیارد ریالِ مصوب، مطابق بودجه درخواستی و دستورالعمل مصوب ابلاغی جلسه پانزدهم، برای اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اختصاص یابد.

برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی ۱۹ استان در حال تدوین است

دحاجیلویی در ادامه تاکید کرد: تا امروز برش های استانی ۱۲ استان نهایی و رونمایی شده است و ۱۹ استان دیگر هم در حال تدوین است. امید است تا پایان سال همه استان‌های کشور دارای سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی باشند. سال ۱۴۰۲ برنامه عملیاتی ۱۲ استان در صورت رعایت استانداردهای مدنظر ابلاغ شده به استان در قالب پروژه های مشخص، پس از تصویب در کارگروه ملی راهبری برش‌های استانی برای تخصیص اعتبارات به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: برای استان‌های باقی مانده هم به مرور زمان، هر استانی که برش استانی آنها تمام و برنامه ۱۴۰۲ آنها آماده شود، همین فرآیند تا تخصیص اعتبار طی خواهد شد. تحقق این امر اتفاق مهمی در فضای فرهنگی استانهاست. با توجه به تخصیص این اعتبارات برای حوزه برنامه ای پیش بینی می شود پویایی خوبی در اجرای پروژه های فرهنگی منتخب در راستای حل مسئله های اساسی فرهنگی اجتماعی استان‌ها آغاز شود.

حاجیلویی با تشریح سایر مصوبات جلسه اظهار داشت: در دستور دوم، آیین نامه شورای معین ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، بررسی شد. اعضای جلسه نکات خود را مطرح کردند و کلیات آیین‌نامه تایید و مقرر شد آیین‌نامه براساس نکات مطرح شده، بازنویسی شود و با تایید کمیته هشت نفره متشکل از حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش به منزله مصوبه ستاد تلقی شود.

آسیب‌شناسی وضعیت شورای فرهنگ عمومی استان‌ها

وی در ادامه افزود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بررسی میدانی و گفتگو با صاحب نظران و کنشگران فرهنگی استان‌ها با همراهی و همکاری نزدیک و صمیمی با شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و شورای فرهنگ عمومی کشور، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، سازمان امور اجتماعی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، آسیب‌شناسی کاملی از وضعیت شورای فرهنگ عمومی استان‌ها تهیه کرده و براساس آن، آیین‌نامه جدیدی پیشنهاد شد. براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته، ۱۰ آسیب اساسی شناسایی شد و مبتنی بر آن پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی استان‌ها در چهار محور به جلسه ارائه شد.

حاجیلویی گفت: در محور اول اصلاح تکمیلی، پیشنهاد توسعه و غنی‌سازی ماموریت شورای فرهنگ عمومی استان‌ها مطرح شد که مقرر شد، علاوه بر حوزه فرهنگ عمومی که حوزه ماموریتی کنونی شورای فرهنگ عمومی است، حوزه‌های دیگر مهندسی فرهنگی کشور و همچنین حوزه مسائل اجتماعی به ماموریت و وظایف شورای فرهنگ عمومی استان افزوده شود.

وی ادامه داد: محور دوم در رابطه با افزودن یا حذف اعضای شورای فرهنگی عمومی استان، پیشنهاداتی مطرح و در نهایت مقرر شد مبتنی بر مدل پارلمانی فرهنگی، برای ایجاد فضای همراهی هرچه بیشتر و رسیدن به توافق حداکثری در کنشگران اصلی فرهنگی استان اعم از حاکمیتی، دولتی و مردمی، هیچ مجموعه‌ای حذف نشود و اعضای پیشنهاد شده برای افزوده شدن به شورای فرهنگی عمومی استان مورد بررسی بیشتر قرار گیرند. در ضمن مقرر شد از بین اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، هیات رئیسه هفت نفره‌ای با مأموریت‌هایی چون تهیه دستور جلسات، پیگیری مصوبات صحن شورای عمومی استان تشکیل شود و سایر اعضا نیز در کمیته‌های تخصصی پنجگانه مشارکت کنند و به تناسب دستور جلسات در صحن شورای عمومی با حق رای شرکت کنند.حاجیلویی گفت: در محور سوم مسئله تقویت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و مصوب شد کمیته‌های پنجگانه با مشارکت دستگاه‌های عضو تشکیل شود و این امکان وجود داشته باشد که از نیروی کارشناسی دستگاه‌ها استفاده شود. در محور آخر حوزه تقویت تعاملات ساختاری شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و الگوی ارتباط با ستاد هماهنگی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به‌منظور ارتقای جایگاه شورای فرهنگ عمومی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ساختاری ستاد، سازوکارهایی اندیشیده شد تا مصوبات این شورا با قوت و ضمانت بیشتری در استان عملیاتی شود.

وی در پایان عنوان کرد: بر اساس این مصوبات مقرر شد آیین‌نامه‌ کنونی بازبینی و در کمیته هشت نفره منتخب تایید و مجددا در جلسه آینده ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور برای تصویب نهایی ارائه شود.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی افزود: به نظر می‌رسد با تصویب آیین‌نامه جدید و فعالیت شورای فرهنگ عمومی استان ها در جایگاه ستاد استانی هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، گام بلندی در تقویت زیر ساخت اداره فرهنگی استان برداشته شود.

حاجیلویی تصریح کرد: اقدامات ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور بیانگر آن است که این ستاد، توانسته است زیر ساخت‌های لازم را برای اجرای نقشه از حیث ساختاری، فرآیندی و برنامه‌ای مهیا کند. امید است بتوانیم در گام‌های بعدی عملیاتی‌سازی، حوزه اقدامات محتوایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را با سرعت و سهولت بیشتری دنبال کنیم.

خروج از نسخه موبایل