نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آسیب شناسی و اجرای برنامه مراقبتی کودکان سرپرست از دست داده ناشی از شیوع کرونا

سینا

به گفته استاد مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برای اولین بار در کشور طرح عملیاتی “شناسایی، آسیب شناسی، طراحی و اجرای برنامه مراقبتی همه جانبه سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال سرپرست از دست داده ناشی از همه گیری کووید-19” در استان فارس از سال گذشته در حال اجراست و تا نیمه شهریورماه جاری ادامه دارد.

به گزارش سینا پرس فارس، بهنام هنرور دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی و استاد مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امروز 4 شهریورماه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: برآورد تخمینی نشانگر 55000 کودک سرپرست از دست داده در ایران ناشی از همه گیری کووید-19 است که تعداد این کودکان در فارس 3000 تا 4000 نفر برآورد شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بعضی کودکان حتی دو والد خود را در این همه گیری از دست داده اند و این آمار متاسفانه در صورت شروع مجدد همه گیری میتواند افزایش یابد، تصریح کرد: تاکنون اقدام موثر و همه جانبه ای در زمینه شناسایی و به ویژه مراقبت همه جانبه سلامت جسمی و روانی این کودکان و نوجوانان انجام نشده است.

این استاد مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطر نشان کرد: بررسی شواهد نشان می دهد که تعدادی از این کودکان با انواع خشونت، بزهکاری، ترک مدرسه، افت تحصیلی، انواع گوناگون عوارض جسمی و روانی همچون خودکشی، اضطراب و افسردگی و عوارض ناشی از سوگ ناتمام از دست دادن والدین، مشکلات تغذیه ای و اقتصادی و فقر ناشی از بی سرپرستی و یا بدسرپرستی متعاقب فقدان یک و یا هر دو والد مواجه شده اند که اثرات کوتاه و درازمدت آن برای خود این کودکان، اطرافیان و جامعه غیرقابل جبران خواهد بود.

هنرور با یادآوری اینکه در حال حاضر بیشتر توجهات مسئولین و جامعه روی خود کرونا و واکسیناسیون است، تصریح کرد: متاسفانه عوارض پساکرونا، تبعات جبران ناپذیری را در صورت عدم برنامه ریزی، سیاستگذاری و مداخلات بموقع در این زمینه متوجه همه خواهد نمود؛ لذا برای اولین بار در کشور با شناسایی، آسیب شناسی، طراحی و اجرای برنامه مراقبتی همه جانبه جسمی و بخصوص روانی برای این کودکان و بویژه دانش آموزان در استان فارس جهت جلوگیری و یا کاهش عوارض مطروحه در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم بتوان الگوی مناسبی برای اجرا در این زمینه در سطح کشور ارائه نماییم.

وی در ادامه افزود: تاکنون 150 و 200 کودک و نوجوان به ترتیب در شیراز و شهرستان های استان در این طرح شناسایی شده و بسته های حمایتی و مراقبتی جامع و کاملاً رایگان از جمله معاینه، خدمات و مشاوره های پزشکی و آزمایشگاهی، روانشناسی و روانپزشکی، تغذیه و تحصیلی به آنان ارائه شده است.

هنرور در پایان با اشاره به اینکه این طرح تا پانزدهم شهریور ماه جاری ادامه دارد، یادآور شد: افراد جهت کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از ظرفیت ایجاد شده، میتوانند با شماره 09393289244 در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12 تماس حاصل نمایند. همچنین با ارسال پیامک به شماره مذکور، درخواست آنها از سوی مرکز پیگیری می شود.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل