نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیماران مبتلا به فشارخون نیازمند درمان تا پایان عمر هستند

سینا

نتایج یک تحقیق نشان داد: افزایش درک خطر بیماران در مورد عوارض فشارخون بالا می تواند بر التزام بیماران به مصرف داروهای ضد فشار خون تاثیر بگذارد.

به گزارش سیناپرس فارس، گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، التزام بیماران مبتلا به فشارخون بالای اولیه به درمان های ضد فشارخون به صورت مقایسه یک منطقه روستایی و شهری را مورد بررسی قرار دادند.  

رامین شیرالی، دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی و دانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی شیراز و یکی از مجریان این مطالعه، با بیان اینکه بیماری فشارخون بالا، شایع ترین بیماری مزمن در افراد بزرگسال و یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی مزمن کلیوی و بیماریهای عروق محیطی است که در بیشتر موارد، نیازمند درمان دارویی برای تمام مدت عمر بوده، تصریح کرد: با این وجود، حداقل در نیمی از بیماران تحت درمان، فشار خون در حد قابل قبولی تحت کنترل نیست و این موضوع می تواند با افزایش خطر عوارض بیماری همراه باشد.

شیرالی، مصرف منظم داروهای ضد فشار خون بر اساس تجویز پزشک را یکی از عوامل کلیدی در کنترل فشار خون بالا عنوان و اضافه کرد: طبق نظریه های رفتاری، تداوم رفتارهای سلامت به عوامل مختلفی از جمله درک خطر جدی بودن عوارض عدم تبعیت از رفتار سلامت بستگی دارد.

دانشیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی شیراز، با بیان اینکه کنترل فشار خون در بیش از نیمی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا، کمتر از حد مطلوب است، ارزیابی خطر درک شده از عوارض فشار خون بالا و پایبندی به داروهای ضد فشار خون را هدف اصلی این مطالعه برشمرد و گفت: حجم نمونه هدف برای مطالعه حاضر، 600 بیمار با شرایط ایرانی و بالای 30 سال بودن و با تشخیص فشار خون و مصرف حداقل به مدت 12 ماه داروهای فشار خون بود.

به گفته وی، بر اساس یافته های این مطالعه، نمره کمتر التزام دارویی با عدم کنترل فشار خون ارتباط معنی داری را نشان می دهد. از این رو تایید و ضرورتی بر ارتباط التزام دارویی و کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا است. بر اساس معیار موریسکی، حدود 20% از بیماران سطح التزام پایینی نسبت به مصرف داروهای ضد فشار خون داشتند.

این دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی، “سطح تحصیلات بالاتر”، “مصرف داروهای با دستور یک نوبت در روز”، “سیگاری نبودن”، “دسترسی بهتر به امکانات بهداشتی و درمانی” و “سطح درک خطر بالاتر نسبت به عوارض فشار خون بالا” را از عوامل مرتبط با التزام بهتر دارویی بیماران در این مطالعه بیان کرد و افزود: بر اساس نتایج این مطالعه، احتمال عدم التزام به دارو با طولانی شدن دوره مصرف دارو افزایش می یابد.

این پژوهشگر پزشکی اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: ضروری است نتیجه این مطالعه در اختیار پزشکان سطح اول مراقبتهای اولیه (پزشکان خانواده) قرار گیرد تا با یادآوری عوارض فشارخون بالا در هنگام ویزیت این بیماران، بتوانند به مصرف منظم و التزام بیشتر دارویی در این بیماران کمک نمایند.

شرح کامل این تحقیق در BMC Primary Care منتشر شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل