نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش خطر سرطان پستان با مصرف شیر

نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد که بسته به میزان مصرف، نوشیدن شیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در بانوان افزایش دهد. همچنین بر اساس مطالعه ای که اخیرا انجام شد، مصرف زیاد سبزیجات، میوه، پنیر و محصولات سویا و مصرف کم گوشت قرمز و فرآوری شده با خطر کمتر سرطان پستان مرتبط بودند.

به گزارش سیناپرس فارس، یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ارتباط بین گروه های غذایی و سرطان پستان را به صورت مرور سیستماتیک و متاآنالیز دوز ریسپانس مطالعات آینده نگر مورد بررسی قرار دادند.  

اسماء کاظمی دکترای علوم تغذیه و یکی از مجریان این مطالعه، با اشاره به اینکه سرطان پستان رایج ترین سرطان و علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در بین زنان است، گفت: عوامل متعددی در وقوع سرطان پستاندخیل هستند که از بین آنها فقط تعدادی از قبیل فعالیت فیزیکی، مصرف الکل، هورمون درمانی، سابقه بارداری و تغذیه قابل تغییر هستند. بنابراین ارتباط بین گروه های غذایی و سرطان سینه به عنوان عامل اثرگذار و قابل تغییر در یک پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت.

کاظمی اظهار داشت: اگر چه تاکنون مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز متعددی ارتباط بین گروه های غذایی و سرطان سینه را بررسی کرده اند، این مطالعه با بررسی تمامی مقالات مرتبط با این موضوع تا مارس 2020 در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed و Embase  و با هدف خلاصه کردن ارتباط بین گروه های غذایی و خطرات سرطان سینه، به مقایسه تاثیر مصرف مقدار زیاد در مقایسه با مقدار کم گروه های غذایی بر بروز سرطان سینه پرداخته است.

به گفته کاظمی؛ در مطالعه حاضر شکل رابطه (دوز-پاسخ خطی و غیر خطی) مورد بررسی قرار گرفت. قدرت این یافته ها بر اساس مقیاس درجه بندی NutriGrade متوسط بوده است به این معنی که اطمینان متوسطی در مورد این یافته ها وجود دارد .

این دکترای علوم تغذیه اظهار داشت: طبق نتایج حاصل از این پژوهش، مصرف میوه و سبزیجات، پنیر و سویا با خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط معکوس و مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآیند شده ارتباط مستقیم داشت.

کاظمی در ادامه افزود: طبق مطالعه مذکور، مصرف شیر و ابتلا به سرطان پستان یک ارتباط غیر خطی را نشان داد به طوری که تا مصرف 450 میلی لیتر در روز (حدود دو لیوان) ارتباطی بین مصرف شیر و افزایش خطر سرطان پستان وجود ندارد اما دریافت مقادیر بالاتر از آن، خطر را افزایش می دهد.

این پژوهشگر در پایان توصیه کرد: بانوان به مصرف میوه و سبزیجات، پنیر و سویا تشویق شوند و مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآیند شده را کاهش دهند و از مصرف بیش از دو لیوان در روز شیر برای پیشگیری از سرطان پستان اجتناب کنند.

شرح کامل این تحقیق در Advances In Nutrition منتشر شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل