نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

احیای بینایی در آسیب چشم با سلول های بنیادی

در یک کارآزمایی بالینی فاز ۱، دانشمندان متوجه شدند: پیوند قرنیه، رشد یافته از سلول‌های بنیادی خود بیمار، می‌ تواند با موفقیت بخشی از بینایی را پس از آسیب چشم بازیابی کند.

به گزارش سیناپرس، قرنیه قسمت جلویی شفاف چشم است و اگر در اثر جراحت یا بیماری آسیب ببیند، می تواند بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. پیوند قرنیه با استفاده از قرنیه اهدایی یک روش معمول برای اصلاح این آسیب است، اما در موارد سوختگی شیمیایی چشم، به علت آسیب شدید بافت اطراف چشم، پیوند انجام پذیر نخواهد بود.

اخیرا یک کارآزمایی بالینی جدید یک درمان آزمایشی جدید را آزمایش کرد که می تواند به این بیماران کمک کند. این پیوند سلول ‌های اپیتلیال لیمبال اتولوگ کشت ‌شده (CALEC) نامیده می ‌شود و شامل گرفتن سلول ‌های بنیادی از چشم دیگر بیمار و سپس رشد آن‌ها به صورت ورقه ‌ای در آزمایشگاه است. به گزارش سیناپرس،چند هفته بعد، این سلول جدید آماده پیوند به چشم آسیب ‌دیده است، جایی که نه تنها می ‌تواند به بهبود بینایی بیمار کمک کند، بلکه سلول‌ های جدید را نیز تشویق می ‌کند تا رشد کنند و به طور بالقوه آنها را برای پیوند قرنیه معمولی بعداً مناسب می ‌کند.

از پنج بیمار شرکت ‌کننده در این مطالعه، دو بیمار بدون نیاز به مداخله ‌ای بهبود چشمگیری در بینایی خود مشاهده کردند. هر دوی آنها به دید ۳۰٫۲۰ رسیدند و دو شرکت ‌کننده دیگر واجد شرایط پیوند قرنیه شدند. پنجمین شرکت ‌کننده متأسفانه نتوانست پیوند سلول‌های اپیتلیال لیمبال را دریافت کند زیرا سلول های بنیادی او نمی توانستند به اندازه کافی در آزمایشگاه گسترش یابند.

به گفته محققان این نتایج برای سایر بیمارانی که اکنون ممکن است گزینه های جدیدی برای بازگرداندن بینایی از دست رفته در اثر آسیب داشته باشند، امیدوارکننده است. مرحله بعدی کارآزمایی، که در حال حاضر در حال انجام است، شامل ۱۵ بیمار است که پیوند این نوع سلول ها را دریافت کرده و در حال حاضر بیش از ۱۸ ماه تحت پیگیری هستند.

به گزارش سیناپرس، دکتر اولا جورکوناس (Ula Jurkunas) پژوهشگر ارشد و محقق اصلی این مطالعه گفت: نتایج اولیه ما نشان می دهد که پیوند سلول‌های اپیتلیال لیمبال اتولوگ کشت ‌شده ممکن است به بیمارانی که با از دست دادن بینایی غیرقابل درمان و درد همراه با آسیب های عمده قرنیه مواجه شده اند، امیدوار کننده باشد. متخصصان قرنیه به دلیل فقدان گزینه های درمانی با مشخصات ایمنی بالا برای کمک به بیمارانی که دچار سوختگی ها و جراحات شیمیایی شده اند، با مشکل روبرو هستند. ما امیدواریم که با مطالعه بیشتر، این نوع سلول ها بتوانتد روزی این شکاف درمانی ضروری را پر کنند.

شرح کامل این تحقیق در مجله تحصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل