استفاده از رنگ، به خصوص در بناهای مذهبیِ تاریخیِ مهم شهرهای ایران که نقشی مهم در زندگی مردم داشتند، نشان دهندهِ پیوندِ عمیقِ میان دین و فرهنگ قرآنی و باورهای اجتماعی آن عصر بوده است. بکارگیریِ رنگ فیروزهای در مساجد که رنگِ نمادین معماریِ ایرانی است، با هدفِ برجسته و شاخص سازیِ این بناهای مقدس در شهرسازیهای تاریخیِ ایران است.
رنگ یا نور و یا سنگ آبی از روزگاران گذشته در بناگری ایرانی، ارزش و جایگاه والایی داشته است.از دیدگاه نُمادپردازی ایرانی، «آبی»، چه در قالب رنگ یا نور و چه در قالب سنگ آن، نماد «آب» و پاکی است. چون آب با داشتن رنگ آبی، نخستین آفریده خدای یکتا در جهان مادی است.
No tags for this post.