ماموریت سفر به ماه روسیه با سقوط به پایان رسید

بلندپروازی های روسیه برای به ثمر رساندن اولین ماموریت فرود بر ماه در طول حدود ۴۷ سال پس از برخورد ناگهانی فرودگر لونا ۲۵ به سطح ماه به پایان رسید.  

به گزارش سیناپرس، این کاوشگر رباتیک در ۱۹ آگوست مصادف با ۲۸ مرداد در ساعت ۱۴:۵۷ بعد از ظهر به وقت مسکو پس از یک نقص فنی در سیستم راهبری خود دچار سانحه شده و به سطح ماه سقوط کرد.

جزئیات زیادی درباره این حادثه توسط آژانس فضایی روسیه منتشر نشده است، اما بیانیه کوتاهی ادعا می‌ کند که این سقوط در نتیجه احتراق ناقص موتور در حین مانور قرار دادن لونا ۲۵ در مدار بیضی شکل برای آماده ‌سازی برای فرود در شمال دهانه بوگوسلاوسکی در قطب جنوب ماه در ۲۱ آگوست اتفاق افتاده است.

به گفته کارشناسان، با بروز این نقص فنی، فرودگر روسی به جای رسیدن به مدار مناسب، سفینه را در مسیر برخورد با ماه قرار داد.به گزارش سیناپرس، علی ‌رغم تلاش ‌های آژانس فضایی روسیه برای جستجو، محل برخورد این فرودگر در ماه همچنان نامشخص بوده و یک کمیسیون بین ‌بخشی برای یافتن علت دقیق حادثه تشکیل شده است.

لونا ۲۵ که در ۱۰ آگوست ۲۰۲۳ مصادف با ۱۹ مرداد از پایگاه فضایی وستوچنی در منطقه آمور در شرق روسیه بر فراز موشک Soyuz-2.1b به سمت ماه پرتاب شد، قرار بود اولین ماموریت روسیه در ماه از زمان پایان اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ باشد.

به گزارش سیناپرس، هدف از این ماموریت این بود که لونا اولین سفینه ای باشد که در مناطق قطبی جنوبی ماه فرود میآید تا به دنبال ذخایر آب برای حفظ پایگاه روسیه در آینده ماه باشد. به گفته کارشناسان این ماموریت همچنین برای اعلام برنامه های روسیه برای یک سیاست جدید اکتشاف فضایی با وجود درگیر شدن در جنگ اوکراین و در عین حال حفظ قدرت بزرگترین زرادخانه هسته ای جهان بوده است.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: newatlas

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا