راه اندازی بورسیه صنعت در دانشگاه شیراز

رئیس دانشگاه شیراز از راه اندازی بورسیه صنعت برای دانشجویان رشته های مرتبط با صنایع در مقطع کارشناسی با رویکرد هدایت شغلی دانش آموختگان این دانشگاه خبر داد.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر محمد موذنی امروز ۲۹ مرداد در یک کنفرانس خبری در خصوص جایگاه دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه بر اساس مجموعه ارزیابی‌های پایگاه‌های علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی، همواره بین رتبه ۵ یا ۶ دانشگاه برتر کشور و همچنین جزو ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته است.

موذنی با بیان اینکه در نظام نیچر ایندکس، دانشگاه شیراز رتبه اول را بین دانشگاه‌های ایران کسب کرده است، افزود: در ارزیابی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۱، دانشگاه شیراز در مجموع دارای امتیاز ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ بود و طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با قرار گرفتن در رتبه‌های ۷۵۱ تا ۸۰۰ رتبه دانشگاه ارتقاء یافته است.

او با بیان اینکه در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۷۹۴ مقاله علمی این دانشگاه در سایت اسکاپوس و تعداد ۱۵۴۷ مقاله در wos و ۳۶۷ مقاله در پایگاه ISC، درج شده است، گفت: از نظر موضوعی در نظام QS دانشگاه شیراز در رشته مهندسی نفت رتبه ۱۰۱ تا ۴۰۰، در کشاورزی ۳۵۱ تا ۴۰۰، در برق و الکترونیک ۴۰۱ تا ۴۵۰، در مکانیک ۴۵۱ تا ۵۰۰ را کسب کرده است.

مؤذنی با اشاره به تعامل مطلوب دانشگاه شیراز با صنعت افزود: انعقاد تفاهمنامه ارتباط با صنعت و سوق دادن اولویت‌های پژوهشی به سمت نیازها و چالش های صنعتی و حضور بعضی از صنعتگران و فعالان حوزه صنعت در پژوهشکده های دانشگاه و همکاری در تعیین نیازهای پژوهشی، بخشی از اقدامات دانشگاه در این زمینه است.

موذنی از راه اندازی بورسیه صنعتی در دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: صنایع مختلف این امکان را دارند که دانشجویان مستعد را در رشته‌های مورد نیاز شناسایی و آنان را بورس تحصیلی کنند، در این شیوه، دانشجو در پایان تحصیلات خود جذب صنعت خواهد شد؛ البته صنایع می‌توانند که تعدادی واحد درسی را مطابق با نیاز خود تعریف کنند تا دانشجویان بورسیه این دروس را بگذرانند.

او با اشاره به وجود مراکز نوآوری تخصصی علوم انسانی و علوم مهندسی در این دانشگاه، وظیفه این مراکز را شناسایی، جذب، هدایت و حمایت دانشجویان مستعد و نخبه دارای ایده دانست و گفت: در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی نیز در حال راه‌اندازی پردیس علم و فناوری هستیم که در این ارتباط استانداری فارس هم کمک مالی قابل توجهی داشته است.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه ۱۵ رشته جدید مورد نیاز بازار ایجاد شده است، افزود: با همراهی و کمک صنعتگران به دنبال تعریف رشته‌های دیگری هستیم تا در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، اثرگذار باشیم.

موذنی همچنین از توسعه فضاهای ورزشی به ویژه برای دختران، برگزاری اردوهای دانشجویی نظیر اردوی راهیان پیشرفت و برپایی مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی، به عنوان اقدامات شاخص در تقویت نشاط و امیدافزایی در فضای دانشجویی دانشگاه شیراز یاد کرد و گفت: در سال گذشته و ۵ ماه امسال بالغ بر ۳ هزار رویداد را برگزار کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه شیراز ضمن بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از کل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شیراز، نخبه هستند، گفت: تعداد دانشجویان خارجی طی ۲ سال گذشته از ۱۵۰ نفر به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته و زمینه برای جذب دانشجویان بیشتر نیز فراهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا