نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بروز اختلال و نقص فنی در عملیات فرود لونا ۲۵ روی ماه

آژانس فضایی روسیه طی شبانه روز گذشته شرایط دشوار و حساسی را سپری کرده و اخبار منتشر شده در این رابطه از وضعیت غیرعادی در هنگام انتقال کاوشگر لونا-۲۵ به مدار پیش از فرود خود در ماه حکایت می کنند. در حال حاضر متخصصان تیم فرماندهی و کنترل آژانس فضایی روسیه در حال تجزیه و تحلیل وضعیت هستند.

به گزارش سیناپرس، عملیات اکتشاف ماه روسیه که توسط ماموریت لونا ۲۵ در حال انجام است با مشکلات فنی مواجه شده و برنامه های ورود این فضاپیما به مدار و فرود روی ماه بر اساس انتظارات اولیه پیش نرفت.

ساعاتی پیش سخنگوی آژانس فضایی روسیه در این رابطه به رسانه ها گفت: پس از صدور فرمان به کاوشگر Luna-25 برای ورود به مدار پیش از فرود، شاهد بروز یک وضعیت غیرعادی بودیم.

در حقیقت کاوشگر لونا ۲۵، مطابق برنامه پروازی خود در ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه روز گذشته  به وقت مسکو، دستور ورود به مدار پیش از فرود را دریافت کرد. در حین عملیات، یک مشکل فنی در کاوشگر فضایی رخ داد که به آن اجازه نداد مانور را مطابق با پارامترهای مورد نیاز انجام دهد. در حال حاضر متخصصان تیم فرماندهی و کنترل در حال تجزیه و تحلیل وضعیت هستند.

گفتنی است پرتابگر سایوز-2.1 بی حامل کاوشگر خودکار لونا-۲۵ در ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه بامداد به وقت مسکو در ۱۱ آگوست از مرکز فضایی وستوچنی به ماموریت اعزام شد. در ۱۲ و ۱۴ آگوست، این فضاپیما دو تصحیح مسیر را انجام داده و سرانجام در روز چهارشنبه ۱۶ آگوست، کاوشگر خودکار وارد مدار ماه شده بود که روز گذشته این ماموریت با اختلال رو به رو شد.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است در حال حاضر یک کاوشگر چینی در حال اکتشاف ماه بوده و کاوشگر هندی چاندرایان ۳ نیز ماموریت ماهنوردی خود را طبق برنامه و با موفقیت پیش می برد و در این میان ناکامی روسیه می تواند این کشور را از رقبای جدی خود در عرصه مطالعات ماه عقب بیاندازد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل