نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت نخستین تصویر از ماه توسط لونا ۲۵

آژانس فضایی روسیه در حال اجرای پروژه موسوم به لونا ۲۵ با هدف اکتشاف و فرود روی قمر زمین بوده و بر این اساس روز گذشته نخستین تصویر این کاوشگر از دهانه قطبی جنوبی ماه به زمین ارسال شد.

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی روسیه در گزارشی ویژه اعلام کرد: فضاپیمای روسی Luna-25 اولین تصویر خود  از سطح ماه را پس از ورود به مدار ماه گرفته است.

این ماهنورد و فضاپیمای روسی که در مداری دایره ای به عنوان ماهواره مصنوعی ماه پرواز می کند، با دوربین های تلویزیونی سیستم STS-L از سطح ماه عکس هایی جدید و بسیار ارزشمند گرفته است. این تصویر که در ساعت 08:23 روز گذشته به وقت مسکو گرفته شده است، بخشی از قطب جنوب  ماه را نشان می دهد.به گفته آژانس فضایی روسیه، مختصات مرکز دهانه قابل مشاهده در این تصویر،  ۷۵ درجه جنوبی و ۱۳۵ درجه غربی است.

این دهانه موجود در قطب جنوب ماه دهانه زیمن نام داشته و به گفته آژانس فضایی روسیه، لبه آن هشت کیلومتر بالاتر از کف نسبتا صاف آن قرار دارد و به همین دلیل  مورد توجه محققان است.

علاوه بر موارد فوق، به گفته آژانس فضایی روسیه، فضا پیمای لونا ۲۵ روز گذشته با کمک دستگاه های ADRON-LR و PML که به طور مشترک توسط موسسه تحقیقات فضایی روسیه و آکادمی علوم این کشور ساخته شده و همچنین بهره گیری از دستگاه ARIES-L ، مشاهداتی را در سطح ماه انجام داد. طی این ماموریت، پرتوهای گاما و نوترون‌های ساطع شده از سطح ماه بررسی شده و پارامترهای پلاسمای فضایی و اگزوسفر گاز – غبار در مدار ماه به طور دقیق آنالیز شد.

گفتنی  است فضاپیمای سایوز-2.1 بی با کاوشگر خودکار لونا – ۲۵  در ساعت 2:10 بامداد به وقت مسکو در ۱۱ آگوست برابر با ۲۰ مرداد از پایگاه فضایی وستوچنی به ماموریت اعزام شده و در روزهای ۱۲ و ۱۴ آگوست(۲۱ و ۲۳ مرداد) ، کاوشگر خودکار مسیر پرواز خود را دو بار تنظیم کرد. این کاوشگر در ۱۶ آگوست (۲۵ مرداد) وارد مدار نزدیک به ماه شده و انتظار می‌رود در ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) فرود نرمی روی سطح ماه داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، ماموریت اصلی Luna-25 آزمایش فناوری فرود نرم است و ممکن است اولین کاوشگری در تاریخ فضانوردی باشد که در قطب جنوبی ماه فرود می آید. این کاوشگر قرار است شرایط وجود منابع طبیعی از جمله آب را کاوش کرده و ساختار درونی ماه را بررسی ‌کند. علاوه بر این لونا ۲۵ تأثیر پرتو های کیهانی و تشعشعات الکترومغناطیسی بر سطح ماه را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

در خاتمه گفتنی است این فضاپیما مجهز به چندین دوربین است که یک فیلم تایم لپس از فرود و یک پانورامای HDR از ماهواره طبیعی زمین را می گیرد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل