نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانش خانواده، درسی برای ترغیب دختران به ازدواج

ازدواج مهم ترین و بنیادی ترین رابطه انسانی است، زیرا ساختاری را برای ایجاد روابط خانوادگی و تربیت نسل بعدی فراهم می کند. در زمان تجرد، جوانان نسبت به ازدواج تصوراتی دارند که در قالب نگرش به ازدواج نمایان می شود. نگرش به ازدواج عبارت است از عقیده ذهنی و باورهای فرد در مورد ازدواج كه در مراحل اولیه زندگی شكل می گیرد.

به گزارش سیناپرس، نگرش به ازدواج، شامل نگرش واقع بینانه، بدبینانه، خوش بینانه و ایده آل گرایانه است که به عنوان شاخص مهم سلامت ازدواج، مطرح می شود. برخی محققان معتقدند نگرش مثبت به ازدواج، سبب کاهش مشکلات روانی بعد از ازدواج می شود. به همین دلیل بررسی عواملی كه دركیفیت ازدواج نقش دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته متخصصان، یك دسته از این عوامل، فرآیندهای درون فردی هستند كه از آن جمله می توان به نگرش نسبت به ازدواج اشاره کرد. بنا بر نتایج برخی تحقیقات، یكی از علل كاهش گرایش جوانان به ازدواج، باورهای نادرست و نگرش نامناسب نسبت به آن است.

برخی از جوانان، نگرش منفی نسبت به ازدواج داشته و به تشكیل خانواده علاقه ندارند. اما در برخی موارد ارائه آموزش هایی توانسته است نگرش به ازدواج وگرایش جوانان به انتخاب همسر را به شكل معناداری بهبود بخشد. در ایران، سن ازدواج در دهه های اخیر افزایش یافته و طبق آمار، میانگین سن ازدواج در سال 1395 به ترتیب در دختران و پسران 23 و 27 و در شهر تهران 24 و 28 سال است بوده است.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگران دانشگاه شاهد مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، تاثیر برگزاری درس جمعیت و دانش خانواده در دانشگاه ها بر نگرش دانشجویان دختر به ازدواج بررسی شده است.

این تحقیق توصیفی-تحلیلی بر روی 159 نفر از دانشجویان دختر مقطع لیسانس دانشگاه شاهد در شهر تهران انجام شده است. گردآوری داده ها نیز با استفاده از مقیاس استاندارد نگرش به ازدواج با چهار زیر مقیاس دیدگاه ‏های خوش بینانه، بدبینانه، واقع گرایانه و ایده‏آل گرایانه بوده است. پرسشنامه یک بار قبل از شروع درس و بار دوم، سه ماه بعد یعنی بعد از اتمام 14 جلسه تدریس درس جمعیت و دانش خانواده توسط دانشجویان تکمیل شده است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد: درس جمعیت و دانش خانواده، نگرش کلی به ازدواج را در جوانان فوق بهبود بخشیده است. لذا با توجه به کاهش نرخ ازدواج در سال های اخیر، بهتر است این درس در سال اول تحصیل ارائه شود تا انگیزه ازدواج، زودتر در دانشجویان ایجاد شود. البته بدون شک ابتدا بایستی به تسهیل کلی امر ازدواج توسط مسئولان توجه ویژه شود.

به گفته آزیتا کیانی آسیابر، استادیار و محقق گروه مامایی دانشگاه شاهد و همکارانش، با توجه به نتایج تحقیق ما، به نظر می رسد به طور کلی نگرش دختران مجرد دانشجو نسبت به ازدواج مثبت است، اما آن ها بدون توجه چندان به عواملی چون تحصیلات پدر و مادر، محل زندگی، ترم دانشگاهی و قومیت، موانعی مانند مشکلات اقتصادی و پیدا نکردن شریک زندگی مناسب را به عنوان مهم ترین عامل عقب افتادن ازدواج مطرح می کردند.

این محققان می گویند: دانشجویان دختر بعد از گذراندن درس جمعیت و دانش خانواده بیان کردند که دید ما به ازدواج عوض شده و بیشتر از قبل به ازدواج علاقه مند شدیم.به گزارش سیناپرس،نکته مهم این بود که دانشجویان خواستار ارائه این درس در ترم اول و دوم بودند، زیرا بیان آسیب های روابط دختر و پسر قبل از ازدواج در این درس، باعث آگاهی آن ها از آسیب ها می شود و بهتر است از ترم اول که آن ها وارد دانشگاه می شوند این نکات را یاد بگیرند و این که تنها راه رسیدن به آرامش و خوشبختی را در ازدواج صحیح و به موقع بدانند.

به عقیده کیانی و همکارانش، با توجه به استفاده جوانان از شبکه های اجتماعی، بایستی در این درس، به طور کامل و جامع به مباحث آسیب های ارتباط با جنس مخالف قبل از ازدواج پرداخت و ذکر دلایل مستند از آسیب های روابط جنسی آزاد، می تواند منجر به شفاف سازی نقش بازدارندگی این آسیب ها از اهداف و مقاصد متعالی زندگی شود.

به گزارش سیناپرس،از این یافته ها، مقاله ای علمی پژوهشی توسط محققان تهیه شده است که نشریه آموزش پرستاری وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران به انتشار آن پرداخته است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل