نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرکردن حفره های دندان با سلول های بنیادی

این یک واقعیت ناامید کننده است که بدن ما نمی تواند مینای دندان آسیب دیده را بازسازی کند، اما دانشمندان دانشگاه واشنگتن (UW) اکنون دندان های کوچکی را در آزمایشگاه رشد داده اند که پروتئین های تولید کننده مینا را ترشح می کنند. این دستاورد می تواند اولین قدم به سمت پرکردن دندان زنده باشد که حفره ها یا حتی دندان های جایگزین رشد یافته در آزمایشگاه را اصلاح می کند.

به گزارش سیناپرس، مینا سخت ‌ترین بافت بدن است و دندان‌های ما را می ‌پوشاند تا فشارهای جویدن را تحمل کنند. اما با گذشت زمان، آنها از ترک ها و حفره ها رنج برده و متأسفانه این مواد نمی توانند به طور طبیعی بهبود یابند، بنابراین پر کردن یا حذف کامل دندان اغلب امری اجتناب ناپذیر است.

برای مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن با مطالعه چگونگی تولید طبیعی مینای دندان در وهله اول، چگونگی ترمیم مینا را بررسی کرد. کلید اصلی نوعی سلول به نام آملوبلاست است که در طول رشد دندان مواد را می سازد اما پس از اتمام کار خود از بین می رود.

ابتدا، این تیم پژوهشی از تکنیکی به نام توالی ‌یابی آر ان ای شاخص ‌سازی ترکیبی تک سلولی (sci-RNA-seq) استفاده کرد که فعال ‌سازی ژن را در طول رشد سلول برجسته می ‌کند. با اجرای این روش بر روی سلول ‌های دندان انسان در حین رشد و با کمک الگوریتم ‌های تخصصی، محققان توانستند طرحی برای چگونگی تشکیل آملوبلاست‌ها از سلول ‌های بنیادی بسازند.

سپس، محققان دستور العمل خود را دنبال کرده و سعی کردند سلول های بنیادی انسانی را از طریق توالی خاصی از فعال سازی ژن، به آملوبلاست تبدیل کنند. در نهایت دانشمندان با مقداری آزمون و خطا، سلول‌ها را به شکل ارگانوئیدها، ساختارهایی شبیه به ساختار دندان‌های در حال رشد، مرتب کردند. در ادامه پژوهشگران سه پروتئین کلیدی آملوبلاستین، آملوژنین و مینا را تولید کردند که ماتریکسی را تشکیل داد که به بافت مینا مانند تبدیل شد.

های ژانگ (Hai Zhang) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: این اولین گام حیاتی برای هدف بلند مدت ما برای توسعه درمان‌ های مبتنی بر سلول ‌های بنیادی برای ترمیم دندان‌های آسیب ‌دیده و بازسازی دندان ‌های از دست رفته است.

به گزارش سیناپرس، این تیم می‌ گوید که با کار بیشتر برای بهینه ‌سازی این فرآیند، حتی می ‌توانند از آملوبلاست‌ها مواد پر کننده زنده دندان ایجاد کنند که می ‌توانند در حفره‌ها یا شکاف ‌ها قرار گرفته و آن‌ ها را با مینای تازه تولید شده پر کنند.

شرح کامل این تحقیق جذاب در مجله تخصصی Developmental Cell منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل