گرمای شدید زوال شناختی را آسیب پذیرتر می کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد:گرمای شدید مداوم می‌ تواند زوال شناختی را در میان گروه‌های آسیب‌پذیر به ‌ویژه افراد مسن تشدید کند.

به گزارش سیناپرس، یونیونگ چوی (Eunyoung Choi) دانشیار دانشکده بهداشت عمومی جهانی نیویورک و پژوهشگر این مطالعه می گوید: یافته های تحقیق ما نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می تواند سلامت شناختی را تضعیف کند، اما این کار را به طور نابرابر در بین جمعیت انجام می دهد.

مطالعات اخیر نشان می دهد: درجه حرارت بالا ممکن است به عملکرد شناختی آسیب برساند، اما این مطالعات به یک تصویر لحظه ای از شناخت یک فرد در یک نقطه زمانی منفرد معطوف هستند و کمتر در مورد عواقب طولانی مدت گرما بر سلامت شناختی تمرکز دارند.

به گفته محققان زوال شناختی ممکن است بلافاصله پس از یک رویداد گرما ظاهر نشود، اما قرار گرفتن مکرر یا طولانی مدت در معرض گرمای شدید ممکن است مضر باشد. قرار گرفتن پیوسته در معرض گرمای شدید می تواند مجموعه ای از رویدادها را در مغز از جمله آسیب سلولی، التهاب و استرس اکسیداتیو ایجاد کند که همگی می توانند ذخیره شناختی فرد را خسته کنند.

ویرجینیا چانگ (Virginia Chang) دانشیار علوم اجتماعی و رفتاری در دانشکده بهداشت عمومی جهانی دانشگاه نیویورک و محقق ارشد این مطالعه گفت: از آنجایی که امواج گرما به دلیل تغییرات آب و هوایی و جزایر گرمایی شهری مکرر و شدیدتر می شوند، ما به دنبال درک ارتباط بین قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و زوال شناختی بودیم.

محققان همچنین به معیارهای اجتماعی-اقتصادی محله هایی که شرکت کنندگان در آن زندگی می کردند، پرداختند. علاوه بر این، آنها قرار گرفتن در معرض تجمعی شرکت‌ کنندگان در معرض گرمای را در طول این دوره ۱۲ ساله بر اساس داده‌های دمایی تاریخی از ردیابی بهداشت عمومی محیط زیست ملی محاسبه کردند.

پژوهشگران دریافتند که قرار گرفتن در معرض گرمای شدید با کاهش سریع‌تر شناختی مخصوصا در میان افراد فقیرمرتبط است. هائنا لی () استادیار جامعه شناسی در این باره گفت: محله های مرفه منابعی دارند که می توانند در موج گرما کمک کننده باشند که شامل فضاهای سبز خوب، تهویه مطبوع و مراکز خنک کننده می شود. در محله های محروم، این منابع ممکن است وجود نداشته باشند.

علاوه بر این، قرار گرفتن تجمعی در معرض گرمای شدید با کاهش سریع‌تر شناختی در میان افراد مسن همراه بود.

به گزارش سیناپرس، چوی در پایان می ‌گوید: در مواجهه با دمای بالا، مطالعه ما نشان می ‌دهد که جمعیت‌های آسیب‌ پذیر در حال تجربه معایب ترکیبی هستند. گرمای شدید یک تهدید جدی برای سلامت عمومی است و در زمینه تغییرات آب و هوایی، ما باید بر حمایت از گروه‌های در معرض خطر تمرکز کنیم.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Epidemiology & Community Health منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا