نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مبارزه با حشرات به وسیله ضایعات پوسته آلوئه ورا

اگرچه ژل گیاه آلوئه ورا معمولاً برای درمان آفتاب سوختگی، مرطوب کردن پوست و تقویت سلامت روده استفاده می شود، اما پوست آن معمولاً دور ریخته می شود. اکنون نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد: از این پوسته ها می توان برای ساخت حشره کش های غیر سمی برای استفاده کشاورزان نیز استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه توسط پروفسور دباسیش باندوپادحیای (Debasish Bandyopadhyay) از دانشگاه تگزاس انجام شد. علاقه او برای اولین بار زمانی برانگیخته شد که او و یکی از همکارانش از یک مرکز تولید آلوئه ورا بازدید کرده و متوجه شدند که در حالی که حشرات به دنبال برگ های گیاهان دیگر می روند، ضایعات پوست آلوئه ورا را به حال خود رها می کنند. این مشاهدات باندوپادحیای را بر آن داشت تا برخی از پوسته ها را برای تجزیه و تحلیل شیمیایی به آزمایشگاه خود ببرد.

پوست‌ها ابتدا در یک محیط تاریک و در دمای اتاق، با دمیدن هوا روی آن‌ها خشک ‌شدند. این روش برای اینکه زیست ‌فعالیتی پوست ‌ها بدون تغییر باقی بماند، اتخاذ شد. متعاقباً تعدادی از مواد شیمیایی حشره کش طبیعی از جمله دی کلرومتان و هگزان از آنها استخراج شد.

اگرچه این دو ماده سمی هستند، اما دانشمندان مواد شیمیایی غیر سمی حشرات کش مانند اکتاکوزانول، سابنیاتین B، دینوترب، آرژونگنین، نونادکانون و اسید کیلائیک را نیز استخراج کردند.

باندوپادحیای می گوید: اکنون باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا ببینیم این ترکیبات مشتق شده از آلوئه ورا در هنگام استفاده از محصولات واقعی در مزارع چقدر خوب عمل می کنند. اگر این آزمایشات به خوبی انجام شود، ممکن است استفاده از مواد شیمیایی در اسپری ‌های دافع پشه یا کنه نیز مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، باندوپادهای در خاتمه افزود: با ایجاد یک حشره کش که از مواد شیمیایی مصنوعی خطرناک و سمی جلوگیری می کند، می توانیم به حوزه کشاورزی کمک کنیم. اما اگر آزمایش ها نشان دهنده فعالیت ضد پشه یا ضد کنه خوبی باشند، می توانیم به عموم مردم نیز کمک کنیم.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: EurekAlert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل