رپورتاژ آگهی؛
اصطلاحات و اجزا در داربست بندی

یکی از مهمترین اقدامات پیش از شروع هر پروژه آشنایی کامل با اصطلاحات و اجزای کاربردی در جهت رعایت ایمنی و جلوگیری از بروز خطرات است. اصلی‌ترین وظیفه کارفرما ایجاد محیطی امن برای کارکنان است به طوری که از به خطر افتادن جان و مال آن‌ها جلوگیری شود. رعایت ایمنی در هنگام کار با داربست نیز به دلیل نصب در ارتفاع بسیار ضروری است. بنابراین آشنایی کامل با اجزا داربست بندی و رعایت ایمنی در هنگام کار، موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود.

مهمترین اجزای این سازه شامل لوله داربست، انواع بست فلزی، پایه فولادی و مهاربند است. هرچند این سازه موقت بوده ولی به دلیل کار در ارتفاع و لزوم رعایت ایمنی، بهتر است برای نصب آن از بهترین تجهیزات استفاده شود. کیفیت، نوع تجهیزات مورداستفاده، قیمت لوله داربست، نوع بست، وزن رابط داربست و سایر موارد می‌تواند در هزینه داربست بندی و کیفیت نهایی کار تاثیرگذار باشد. در ادامه به بررسی دقیق تجهیزات داربست، اصطلاحات رایج درخصوص این سازه و مهمترین نکات ایمنی در هنگام نصب خواهیم پرداخت.

همه چیز درمورد داربست بندی

یکی از مهمترین اقداماتی که درهنگام نصب داربست باید درنظر داشته باشید آشنایی دقیق با اصطلاحات رایج در خصوص این سازه است. برای مثال درخصوص پانچیون در داربست چیست؟ کوپلر در داربست چیست؟ میدریل چیست؟ و سایر سوالات مشابه باید اطلاعات دقیقی کسب کنید. توصیه می‌شود برای پاسخ دقیق به این سوالات و کسب اطلاعات جامع به آیین نامه داربست بندی و مقالات موجود مراجعه کنید.

این سازه ازلحاظ نوع مصالح به کاررفته به انواع فلزی، کابلی فولادی و چوبی تقسیم‌بندی می‌شود. از نظر ساختار نیز به صورت اسکلتی، یک طرفه یا تکی، دوطرفه یا داربست بنایی و داربست معلق نصب می‌شود. برای نصب داربست اسکلتی از لوله داربستی 5 سانتی به طول 3 یا 6 متر استفاده شده و این سازه رایج‌ترین نوع داربست مورداستفاده در پروژه‌ها است. سایر انواع داربست نیز ازنظر نوع اجزای به کاررفته و بست‌های مورداستفاده تفاوت دارند.

اجزای داربست بندی

مهمترین اجزای موردنیاز برای نصب داربست شامل ستون، تیرهای افقی سرتاسری، لوله‌های زیرتخته‌ای، بیس پلیت، صفحه تقویتی و مغزی است.

ستون داربست: این سازه از لوله‌های داربستی تشکیل شده که به صورت عمودی و یا مایل به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کنند.

لوله‌های زیرتخته‌ای: این اجزا به صورت تکیه‌گاه و افقی میان تیرهای افقی نصب می‌شوند.

بیس پلیت: از این محصول جهت استحکام ستون داربست استفاده می‌شود.

صفحه تقویتی: به تخته الواری گفته می‌شود که زیر بیس پلیت و جهت توزیع فشار نصب می‌شود.

لوله‌های عرضی: این لوله‌ها میان دو تیر افقی سرتاسری قرار داده می‌شوند.

مغزی داربست: از این محصول برای تقویت و استحکام لوله در داربست بندی استفاده می‌شود.

دیگر اجزای داربست بندی شامل میله، پایه، پل و بست بوده که دارای تنوع بسیار بالایی ازنظر ابعاد، جنس و ساختار هستند. این تنوع به طراحان و اجراکنندگان این اجازه را می‌دهد که سازه را بدون هیچ محدودیتی اجرا کنند.

ایمنی داربست و کار در ارتفاع

همانطور که ذکر شد مهمترین نکته در هنگام نصب داربست ایجاد یک محیط امن برای کارگران و سایر افراد و حفظ امنیت جانی آن‌ها است. بنابراین رعایت نکات ایمنی در این سازه نسبت به سایر حرفه‌ها مهمتر است. در نخستین گام لازم است تمامی اجراکنندگان داربست با آیین نامه و قوانین مرتبط با این سازه آشنا بوده و در کار خود تخصص کافی را داشته باشند. در ادامه به بررسی 10 نکته مهم در هنگام اجرای داربست می‌پردازیم.

1 – پیش از شروع داربست بندی بررسی و مطالعه کلیه جوانب، اصطلاحات و آیین نامه‌های مرتبط با این سازه ضروری است.

2 – انتخاب تجهیزات و وسایل سالم و باکیفیت و دقت در حمل‌ونقل آن‌ها به محل پروژه

3 – نصب نوارهای هشداردهنده در محدوده سازه و نصب تابلوهای مخصوص داربست برای اطلاع سایرین

4 – سطوح نصب سازه باید به خوبی بررسی شده و درصورت محکم نبودن از تخته‌های استاندارد در زیر آن‌ها استفاده شود.

5 – تعبیه پله‌های مخصوص برای بالا رفتن با استفاده از لوله‌های 80 سانتی‌متری

6 – تعبیه لوله‌هایی به صورت ضربدری روی سازه جهت جلوگیری از انحراف یا سقوط آن

7 – استفاده از حفاظ در سرتاسر داربست در معابر عمومی

8 – نصب حفاظ کمر و پا در داربست‌های گذرگاهی

9 – قطعات بازشده داربست بایستی توسط طناب و قرقره جابجا شده و از پرتاب آن‌ها پرهیز شود.

10 – نصب سازه در نزدیکی کابل فشار قوی با رعایت فاصله انجام شود.

نکات ذکر شده تنها تعداد کمی از هزاران نکات لازم برای رعایت نصب سازه داربست است. بنابراین لازم است عوامل اجرایی این سازه پیش از نصب به آیین نامه داربست بندی مراجعه کرده و تمامی نکات را بررسی و رعایت نمایند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا