نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گرمای هوا در هفته های اخیر به هیچ وجه عادی نیست

تیمی از پژوهشگران  موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا طی گزارش جدید خود اعلام کردند:ماه جولای گرم ترین ماه ثبت شده در ۱۴۳ سال گذشته بوده است. این موضوع مطلقا طبیعی نبوده و مردم به وضوح اثرات بحران آب و هوا  را طی تابستان امسال احساس کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان ناسا اعلام کردند: تیر ماه امسال گرمتر از هر تابستان دیگر بوده و بر اساس GISS که دماهای «عادی» را چندین دهه، معمولاً ۳۰ سال، تعریف می ‌کند، پنج مورد از گرم ترین موارد تابستان از سال ۱۸۸۰ تاکنون در طول پنج سال گذشته رخ داده اند.

گاوین اشمیت، مدیر موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا در این رابطه گفت: تیر ماه گذشته نه تنها گرمتر از هر  تابستان مشابه دیگر بوده بلکه گرم ترین ماه در رکوردهای ثبت شده ما  محسوب می شود که شروع آن به سال ۱۸۸۰ برمی گردد.

وی در ادامه توضیحاتش می گوید: از منظر علمی کاملا واضح است که این میزان از گرما طبیعی نیست. گرم شدن هشدار دهنده در سراسر جهان عمدتاً ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسان بوده و افزایش متوسط دما باعث گرمای شدید خطرناکی می شود که مردم در سراسر جهان تجربه می کنند.

باید اذعان داشت که برخی از نقاط جهان گرمتر از سایر نقاط بودند و دمایی بالاتر از میانگین جهانی داشتند. ده‌ها میلیون نفر در بخش‌هایی از آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقای شمالی و قطب جنوب تابستان را تحت هشدارهای مربوط به گرما سپری کرده و صدها نفر از بیماری‌ های ناشی از گرمازدگی و حتی مرگ و میر رنج بردند.

به گزارش سیناپرس، کاترین کالوین، دانشمند ارشد و مشاور ارشد آب و هوایی در مقر ناسا در واشنگتن دی سی در این رابطه گفت: تغییرات آب و هوا بر مردم و اکوسیستم‌ ها در سراسر جهان تأثیر می ‌گذارد و ما انتظار داریم که بسیاری از این تأثیرات با ادامه گرمایش زمین تشدید شود.

هفته گذشته، ناظر آب و هوای اتحادیه اروپا همچنین جولای ۲۰۲۳ را گرم ترین ماه در سراسر جهان در تاریخ نامید.

مرکز کوپرنیک، که داده‌ های آب و هوایی اتحادیه اروپا را در سراسر جهان ردیابی می ‌کند، طی بیانیه ای گفت که دمای هوای سطحی روزانه به شدت از سال ۱۹۴۰ افزایش یافته و سال ۲۰۲۳ گرم ‌ترین تابستان ثبت شده در طول تاریخ است.

در این شرایط ناسا دمای بالای سطح دریا و ال نینو در شرق اقیانوس آرام استوایی را مسئول افزایش گرمای بی سابقه تیر ماه گذشته  دانسته و انتظار دارد در  زمستان سال ۲۰۲۴ بیشترین تأثیرات ال نینو را مشاهده کنیم  که می تواند در برخی مناطق باعث طوفان های شدید و خشکسالی در برخی دیگر  مناطق شود.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل