نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش بینی سرنوشت زمین پس از انقراض انسان

اگر نگاهی به دنیای اطراف خود بیاندازید به این موضوع پی می برید که انسان بیش از هر موجود دیگری اقدام به تغییر ساختار و ظاهر محیط زیست خود کرده و چهره کره زمین را دگرگون ساخته است. حال تصور کنید اگر انسان منقرض شود چه اتفاقی برای کره زمین خواهد افتاد؟

به گزارش سیناپرس، ما انسان ها به عنوان گونه غالب از موجودات زنده در کره زمین تمایل داریم تسلط خود را بر حسب استفاده از ابزار، زبان و فرهنگ و توانایی اصلاح محیط خود تعریف کنیم. البته این یک دیدگاه بسیار خودخواهانه و انسان‌ محور است که بر اساس آن از مواردی که در آن ها خوب هستیم قدردانی کرده و نقاط ضعف و مشکلات را نادیده می ‌گیرد.

اگرچه انسان ها امروز جمعیتی در حدود ده میلیار نفری را دارند اما از نظر تعداد ما جز گونه های پر جمعیت دنیا محسوب نشده و برای نمونه تعداد باکتری ‌ها به مراتب از ما بیشتر است و انواع این باکتری ها در دوره طولانی تری از تاریخ سیاره زمین، آن را مستعمره کرده ‌اند و احتمالاً مدت‌ ها پس از رفتن ما در زمین خواهند بود. در 99.9 درصد از تاریخ حیات روی زمین، این سیاره بدون وجود هوش به سبک انسانی کاملاً به خوبی اداره شده است و اگر ما ناپدید شویم، دلیل خاصی وجود ندارد که فرض کنیم زمین از بین رفته یا موجود دیگری برای جانشینی ما پدیدار می شود.

اختاپوس ها و دلفین ها هر دو در حال حاضر بسیار باهوش هستند، اما رفتارهایی مانند پالایش فلزات و ساخت ماشین آلات برای آن ها غیرممکن است. از سوی دیگر تکامل برای زندگی در خشکی یک تلاش ۱۰۰ میلیون ساله است و این جانوران تا مدت ها قادر به خروج از دریاها نخواهند بود.

در همین حال، در خشکی نیز موجودات باهوشی مانند میمون ها و سایر نخستی ها وجود دارند که برخی از آن ها مانند بابون ها که قبلاً در نزدیکی انسان ها در آفریقای جنوبی زندگی می کنند، اجتماعی هستند و هوشی مشابه شامپانزه ها دارند.

به گزارش سیناپرس، پیش بینی می شود بلافاصله پس از انقراض انسان، آن ها می توانند سکونتگاه های انسانی را تصرف کرده و مواد غذایی و دام هایی را که ما به جا گذاشته ایم جمع آوری کنند. این موضوع احتمالاً منجر به افزایش ناگهانی جمعیت آن ها خواهد شد. وقتی غذا تمام شود، آن ها همچنان از پناهگاه ساختمان‌ های ما بهره می ‌بردند و ممکن است شروع به استفاده از ابزار فلزی و چاقویی کنند که ما باقی گذاشته ایم. این ابزارها ممکن است به آنها مزیت کافی بدهد که بتوانند با دیگر نخستی‌ها و شکارچیان رقابت کنند.

البته ماشین‌ های پیچیده انسانی مدت ‌ها قبل از اینکه بابون ‌ها نحوه استفاده و تعمیر آن‌ ها را بفهمند، پوسیده و از کار می افتند اما در طول هزاران سال، دسترسی آسان به فلزات و پلاستیک های تصفیه شده ممکن است به آن ها اجازه دهد تا پیشرفت تکنولوژیکی خود را آغاز کنند.

به گزارش سیناپرس، به هر حال انقراض انسان نه تنها مشکلی برای طبیعت کره زمین ایجاد نمی کند بلکه می تواند تا حدودی برای اکو سیستم طبیعی مفید بوده و اجازه دهد زمین به مسیر زندگی طبیعی خود بازگشته و شرایط بهتری داشته باشد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل