ابداع روش نوین و ساده برای سنتز نانو مس از نمک مس

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، این ابداع بخشی از رساله 'محمدمهدی جولائی' دانش آموخته دکتری رشته مهندسی نساجی این واحد دانشگاهی با عنوان ' سنتز نانو مس و پایدارسازی آن روی کالای پلی استر و بررسی ویژگی های کالا' است.
وی در خصوص این روش نوشت: تا کنون برای سنتز نانو مواد و اصلاح سطحی ساختار پارچه از دو مرحله استفاده می شد، اما با روش جدید علاوه بر کاهش زمان صرف شده و هزینه به جهت همزمانی دو عملیات، قرارگیری نانو مس سنتز شده با شکل های مختلف و به صورت صفحات با ضخامت در ابعاد نانومتر روی کالای پلی استری ایجاد شده است.
جولایی ادامه داد: پس از سنتز نانو مس روی کالا و ایجاد کالای پلی استری اصلاح شده بر اساس کاربرد، ویژگی های مختلف مانند، تغییرات رنگ، ضد میکروبی، ثبات شستشویی، طول خمشی و آزمایش های UV/VIS ، SEM/EDX ، FT-IR ، XRD ، DLS جهت بررسی و کارایی روش مورد استفاده قرار گرفت که خاصیت ضد میکروبی کالای اصلاح شده تقریباً 100 درصدکشندگی دو نوع باکتری گرم مثبت و منفی را نشان داد.
وی با بیان اینکه تصاویر SEM سنتز نانو مس را روی کالای پلی استری به صورت صفحاتی به طول nm 50 تا nm 500 و ضخامت nm 30 تا nm 50 نشان داده است، تصریح کرد: همچنین متوسط توزیع اندازه نانوذرات توسط DLS بین nm 35 تا nm 140 گزارش شده و تاثیر ترکیبات چهارگانه (گلوکز، بتا سیکلودکسترین، ستیل تری متیل آمونیوم بروماید، کلرید قلع) سبب تشکیل نانو صفحات به شکلهای مختلف بیضوی و چهارگوش شده است.
جولایی اظهار داشت: ازمایش های XRD و SEM/EDX روی کالای اصلاح شده، ایزوتوپ های مختلف مس CuO ، Cu2O، Cu0 را روی کالا نشان داده است و گزارش آنها در مجلات معتبر داخلی و بین المللی ( ISI ) متعدد نمایه شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا