نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا برخی نواحی بدن بیشتر دچار مشکلات پوستی می شود؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا قسمت های خاصی از بدن شما بیشتر از سایر قسمت ها در معرض بیماری های پوستی است؟ محققان می گویند: دلیل پدیده فوق، این است که ویژگی های پوست در نواحی مختلف بدن متفاوت بوده و این موضوع بر حساسیت پوست به بیماری های خاص تأثیر می گذارد.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه بهداشت دیوید، UC Davis Health طی مطالعات جدید خود به بررسی تغییرات در ترکیب پوست پرداخته و تلاش کردند، دریابند چگونه می توان در شرایطی مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک به بیماران کمک کرد.

به گفته این متخصصین، ترکیب پوست تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ساختار سد پوستی، انواع سلول های موجود و ژن هایی است که بیان می کنند. به عنوان مثال، پوست صورت باید نازک و انعطاف پذیر باشد تا حالت های مختلفی را ایجاد کند در حالی که پوست روی پاشنه های پای ما به ضخامت و استحکام نیاز دارد تا نیروی راه رفتن را تحمل کرده و از بدن در برابر پا گذاشتن روی اشیا محافظت کند.

تا همین اواخر، اطلاعات زیادی در مورد فرآیند های سلولی و مولکولی که منجر به این تفاوت ‌ها می ‌شوند، وجود نداشت. با این حال، اولین مطالعه انجام شده توسط محققان از تکنیک های پیشرفته مانند توالی یابی تک سلولی برای درک این که چگونه کراتینوسیت ها، بلوک های سازنده پوست، در نقاط مختلف بدن متفاوت هستند، استفاده کرد. پژوهشگران همچنین مولکول ‌هایی را که ساختار اتصالی بین کراتینوسیت‌ ها را تشکیل می ‌دهند، بررسی کردند. این یافته‌ ها نشان داد؛ چگونه تغییرات بیان ژن با تفاوت ‌های ترکیبی در لیپید ها و پروتئین ‌ها در نقاط مختلف بدن ارتباط دارد و بینش ‌هایی را در مورد این که چرا پوست ما در نواحی مختلف بسیار متمایز به نظر می ‌رسد، ارائه می‌ دهد.

به گزارش سیناپرس، دکتر استفانی لی، متخصص پوست و یکی از نویسندگان این مطالعه، در رابطه با این موضوع گفت: کشف ما مبنی بر اینکه لایه‌ های مختلف پوست واسطه‌ های ایمنی متفاوتی ترشح می ‌کنند، نمونه ‌ای از این است که چگونه پوست برای تعامل با سیستم ایمنی بسیار تخصصی عمل می کند. برخی از افراد زمانی که در مولکول های ترشح شده توسط لایه های مختلف پوستشان عدم تعادل وجود دارد، به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس مبتلا می شوند.

جالب توجه است، این تغییرات در ترکیب پوست همچنین می ‌تواند توضیح دهد که چرا برخی بیماری‌ های پوستی در نقاط خاصی از بدن شیوع بیشتری دارند. محققان دریافتند که با تجزیه و تحلیل تغییرات چربی خاص مرتبط با شرایط مختلف پوست، و آنالیز نمونه های جمع آوری شده از سلول های پوستی مختلف می تواند به تشخیص بیماری های خاص کمک کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر لی در خاتمه توضیحاتش می افزاید: این تفاوت‌ ها به طراحی آینده محصولات مراقبت از پوست نیز مرتبط است. یافته های ما نشان می دهد که چگونه محصولات مراقبت از پوست باید به طور خاص فرموله شوند تا با محل خاصی از بدن که قرار است روی آن استفاده شود مطابقت داشته باشد.

شرح کامل این مطالعه در مجله JCI Insight منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل