موفقیت محققان پژوهشگاه شیمی در ساخت حسگر شناسایی سیانور در هسته میوه‌ها

محققان پژوهشگاه شیمی ایران موفق به طراحی و ساخت حسگر نوری فتولومینسانس با حساسیت بالا در مقیاس آزمایشگاهی برای تشخیص سیانور در هسته میوه ها شدند؛ گزینش‌پذیری خوب نسبت به سیانور، حساسیت بالا، افزایش سرعت تشخیص سیانور و افزایش پایداری از نتایج این طرح است.

به گزارش سیناپرس به نقل از پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران علی‌اکبر طرلانی، مسئول طرح در این باره گفت: در چند دهه‌ گذشته حسگرهای زیادی برای این منظور استفاده شده و دانشمندان دنبال ساخت حسگرهای با حساسیت بالا و گزینش‌پذیر مطلوب نسبت به سیانور در محیط‌های آبی و خوراکی‌ها بوده‌اند.

وی افزود: در این طرح، کامپوزیت (ترکیب) جدیدی بر پایه نقاط کوانتومی گرافنی تثبیت شده درون یک ترکیب با چارچوب فلز-آلی متخلخل (GQDs@ZIF-۱۱) طراحی و شناسایی شد تا در حضور فتولومینسانس (نورتابناکی یا photoluminescence) یکی از گونه‌های تابناکی که در آن، ماده با جذب کردن فوتون برانگیخته می‌شود و بر اثرگذارِ الکترونیِ اندرنواری، نور می‌گسیلد)، یون سیانور را از بین ۱۹ یون دیگر به طور گزینشی شناسایی کند که مزیتی بزرگ است. از مزایای دیگر این حسگر نوری این است که سیانور را با حد تشخیص در حد نانومولار با تکرارپذیری بالا شناسایی می کند.

دانشیار پژوهشکده توسعه فرایندهای شیمیایی در پژوهشگاه شیمی در مورد نتایج این تحقیق گفت: در ادامه این طرح، سیانور موجود در دانه های سیب و بادام تلخ توسط حسگر نوری جدید اندازه گیری و مشخص شد، به ازای هر گرم از آنها به ترتیب ۴/۲ و ۵/۲ میلی گرم سیانور وجود دارد.

علی اکبر طرلانی (هیات علمی)، پریسا گوران (دانش آموخته و محقق)، رضا زادمرد عضو هیات علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و پروفسور موزارت (Université de Reims) در این طرح فعالیت داشته‌اند و نتایج علمی آن در شماره اخر نشریه Microchemical Journal منتشر شده است.