تامین دستگاه‌های آشکارساز کانتینری گمرک توسط دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اعلام کرد: دانش‌بنیان‌های ایرانی ۵۰ دستگاه آشکارساز کانتینری گمرک جمهوری اسلامی ایران را تامین می‌کنند.

توافق نامه همکاری مشترک توسعه و بهره برداری از سامانه‌های بومی بازرسی آشکارسازهای کانتینری، چمدانی و ریلی به امضای روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران رسید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در حاشیه این مراسم به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی، تولید و توسعه فناوری تجهیزات آشکارساز گمرکی اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی فرآیندهای بازرسی گمرکی موضوعی حائز اهمیت بسیار بالا است و تأثیرات کلان آن در اقتصاد کشور چشمگیر خواهد بود. در این راستا، با گمرک کشور همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های خوبی صورت گرفته است که ثمره این همکاری‌ها، چابکی، هوشمندی و تسریع فرآیندهای گمرکی خواهد بود.

وی افزود: ادبیات و فهم مشترکی میان معاونت علمی ریاست جمهوری، گمرک جمهوری اسلامی و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که در نتیجه آن، زمینه‌های لازم برای ورود تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته بومی و توسعه یافته توسط فناوران ایرانی به فرآیندهای بازرسی و گمرکی فراهم شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، محور این توافق‌نامه را تامین تجهیزات بازرسی گمرکی از جمله آشکارسازی های کانتنری، چمدانی، انسانی و ریلی عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس این توافق، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، طی فرآیندی ۲ ساله، ۵۰ دستگاه آشکارساز کانتینری را طراحی، تولید و به گمرک تحویل می دهند.

دهقانی فیروزآبادی به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فرآیندهای بازرسی و گمرکی اشاره و تصریح کرد: بر اساس این توافق نامه، در سال نخست ۱۷ دستگاه و در سال دوم ۳۳ دستگاه آشکارساز کانتینری اشعه ایکس، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ساخته شده و به گمرک ارائه می‌شود.

وی به انجام فرایندهای انتقال فناوری از دیگر کشورها با نظارت معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این توافق نامه تمام فرایندهای ارزیابی و تایید و همچنین انتقال فناوری با توجه به نیاز گمرک به تعداد قابل توجهی از این تجهیزات با نظارت و تایید معاونت علمی صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی ریاست جمهوری در اجرای سامانه جامع و هوشمند گمرک تصریح کرد: گمرک در استفاده از فناوری و نوآوری، هوشمندسازی، همراهی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عزمی جدی دارد و پیاده سازی و اجرای سامانه جامع گمرکی هوشمند گمرکی نیز یکی دیگر از جنبه‌های همکاری معاونت علمی و گمرک کشور است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زمینه های موضوعی مرتبط با گمرک توانمندی ارائه خدمت دارند که با فراخوانی و ارزیابی آنها، زمینه برای ورود این شرکت‌ها و رسوخ فناوری‌ها و نوآوری‌هایشان به گمرک فراهم خواهد شد.

وی به ایجاد زمینه برای پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری توسط گمرک اشاره کرد و گفت: با توجه به فعالیت بیش از ۷۰ صندوق‌ پژوهش و فناوری کشور، این ظرفیت وجود دارد که گمرک علاوه بر ضمانت نامه‌های بانکی، ضمانت‌ صندوق‌های پژوهش و فناوری را مورد پذیرش قرار دهد، در صورت تحقق این موضوع، کمک قابل توجهی به تسهیل واردات محصولات فناورانه مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری صورت می‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور یادآور شد: با موافقت اولیه‌ای که با گمرک کل کشور صورت گرفت، تایید ضمانت‌های صندوق پژوهش و فناوری به صورت پایلوت برای ۲۰ شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و در صورت موفقیت، این کار به سایر دانش‌بنیان‌ها تعمیم می یابد.

عزم گمرک برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

براساس اعلام روز یکشنبه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک کشور نیز در این نشست افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی فرایندهای گمرکی اولویت دارند، بیش از ۹۵ درصد محصولات دانش بنیان در مسیر سبز گمرکی قرار دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیندهای گمرکی حائز اولویت هستند. تلاش شده است تا از ظرفیت این شرکت‌ها در هوشمندسازی فرآیندها و خدمات گمرک استفاده شود و گمرک نیز در ارائه تسهیلات و در کمیسیون رسیدگی به اختلافات، شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت قرار داده است.

وی به اجرای سامانه جامع گمرکی به صورت هوشمند و با نقش آفرینی اثربخش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این سامانه پیشرفتی ۷۰ درصدی داشته است و در مسیر اجرا قرار دارد. این پروژه هوشمند ماحصل نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در یک همکاری سازنده و هم‌افزا با گمرک است.

رئیس کل گمرک درمورد ارائه خدمات تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان توسط گمرک اظهار داشت: در حال حاضر ۶ پایانه گمرک به عنوان گمرک تخصصی دانش بنیان ارائه خدمت می‌دهند و با همکاری با معاونت علمی و وزارت ارتباطات گمرک تخصصی دانش بنیان‌ها ایجاد می شود.

رضوانی فر از ارائه خدمات گمرک به شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت و افزود: فرایند ارائه خدمت تخصصی گمرک در حوزه ارتباطات که شرکت‌های زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، در فرودگاه پیام به عنوان گمرک تخصصی اجرائی می‌شود و به زودی نخستین گمرک اختصاصی حوزه ارتباطات افتتاح خواهد شد و تجربه آن را به سایر گمرک‌های اختصاصی تعمیم می‌دهیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا