نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این سبک فیلم ها شما را با هوش می کند

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد:  مطالعه کتاب ها ودیدن فیلم های سورئال می تواند شما را باهوش تر کنند. این محتوا علی رغم ایجاد حس گیج کننده و عجیب برای یادگیری مفید بوده و احتمالا به این دلیل است که مشاهده محتوای سوررئال ذهن را در جستجوی معنا قرار می دهد.

به گزارش سیناپرس، روانشناسان طی مطالعات جدید دریافتند: وقتی مردم انگیزه بیشتری برای جستجوی معنا داشته باشند، موضوعات را بهتر یاد می گیرند.

دکتر تراویس پرولکس، پژوهشگر ارشد این مطالعه در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: ایده اصلی ما در تحقیقاتمان این است که وقتی در معرض یک مفهوم  غیر قابل درک که اساساً منطقی نیست قرار می گیرید، مغز شما با جستجوی نوع دیگری از ساختار در محیط خود پاسخ می ‌دهد.  به نظر می رسد، این ساختار می تواند کاملاً با تهدید معنایی بی ارتباط باشد.

برای انجام این مطالعه، از آزمایش شوندگان خواسته شد، داستان کوتاهی از فرانتس کافکا به نام «پزشک روستایی» را مطالعه کنند که شامل مجموعه ‌ای از وقایع بی‌معنی است. برای کسب نتیجه بهتر، نسخه ای از این داستان توسط محققان بازنویسی شد تا حس بیشتری پیدا کرده و این نسخه توسط گروه کنترل خوانده شد. پس از آن، به هر دو گروه یک وظیفه یادگیری ناخودآگاه داده شد که شامل تشخیص رشته حروف بود.

دکتر پرولکس در این رابطه گفت: افرادی که داستان عجیب را می ‌خواندند، رشته‌ های حروف بیشتری را بررسی می ‌کردند  و واضح است که آن ها برای یافتن ساختار انگیزه داشتند. در این میان آن چه مهمتر است این است که آنها در واقع دقیق تر از کسانی بودند که نسخه معمولی تر داستان را می خواندند و این الگو را بهتر از سایر شرکت ‌کنندگان یاد گرفتند.

به گزارش سیناپرس، دکتر پرولکس در این رابطه گفت: چه شما در حال خواندن داستانی سورئال از کافکا باشید و چه در حال تجربه شکست در حس هویت، شما همان الگوی تأثیرات را دریافت می کنید. به طور کلی وقتی تداعی‌ های مورد انتظار انسان می ‌شود، احساس ناراحتی کرده و این مساله  باعث می ‌شود که در وی میل ناخودآگاه برای درک محیط اطرافش ایجاد شود. این احساس ناراحتی ممکن است ناشی از خواندن یک داستان سورئال یا تفکر در رفتارهای متناقض خودش باشد، اما در هر صورت، فرد می خواهند از شر آن خلاص شوند. بنابراین به طور غریزی در این شرایط برای یادگیری الگوهای جدید انگیزه دارد.

باید توجه داشت این مطالعه فقط یادگیری ناخودآگاه افراد را آزمایش کرده و به ما نمی گوید که آیا می توان از این ترفند عمدا استفاده کرد یا خیر؟ دکتر پرولکس در این رابطه گفت: مهم است که توجه داشته باشید دیدن یک فیلم سورئال یا خواندن یک داستان کافکا قبل از زمان امتحان احتمالاً عملکرد شما را در آزمون افزایش نمی‌ دهد. آنچه در اینجا مهم است این است که شرکت کنندگان ما انتظار نداشتند با این داستان عجیب و غریب روبرو شوند. در حقیقت اگر شما از قبل بدانید که با موضوعی عجیب یا غیرعادی روبرو شوید، آن حس بیگانگی را تجربه نخواهید کرد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در  مجله تخصصی Psychological Science منتشر شده است

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل