نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا کودکان باهوش تر هستند؟

احتمالا تاکنون توجه کرده اید که کودکان در یادگیری مسايل و موضوعات جدید بسیار بهتر از بزرگسالان عمل می کنند. مطالعات جدید محققان نشان می دهد سطح هوشی بسیاری از بزرگسالان از یک دانش ‌آموز کلاس پنجمی بیشتر نیست و در واقع سطح تجربه آن ها باعث بروز رفتار متفاووت از سوی این دو گروه می شود.

به گزارش سیناپرس، کودکان و بزرگسالان سیگنال‌ های پیام‌ رسان مغزی متفاوتی دارند که این تفاوت ساختاری بر سرعت دریافت مطالب جدید توسط آن ها تأثیر می‌گذارد. محققان طی این پژوهش جدید، یادگیری بصری را در دانش آموزان دبستانی و بزرگسالان با استفاده از تکنیک های تصویربرداری عصبی رفتاری و پیشرفته مورد بررسی قرار داده و دریافته اند که این تفاوت ها در یک انتقال دهنده عصبی به نام GABA نهفته است که برای تثبیت یادگیری حیاتی است.

تا قبل از این مطالعه، باور عمومی که کودکان نسبت به بزرگسالان قادر به یادگیری بهتری هستند یک فرضیه پذیرفته شده بود هر چند شواهد این موضوع نسبتا محدود است.

دکتر تاکئو واتانابه از دانشگاه براون و پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌ اغلب فرض بر این است که کودکان بهتر از بزرگسالان موضوعات جدید را یاد می‌گیرند، اگرچه پشتوانه علمی این فرض در بهترین حالت ضعیف بوده و به طور کلی مکانیسم ‌های عصبی مسئول یادگیری کارآمدتر در کودکان نامشخص است.

باید توجه داشت انتقال دهنده عصبی GABA همواره در این حوزه مورد توجه محققان قرار داشته و البته معمولا GABA در کودکان تنها در یک نقطه از زمان اندازه‌ گیری شده و این پایش در مطالعات پیشین هیچگاه مستمر نبوده است.

طی این مطالعات جدید، محققان برای بررسی دقیق تر به مطالعه این موضوع پرداختند که چگونه سطوح GABA قبل، در طول و بعد از یادگیری تغییر می کند. دانشمندان در پی انجام پژوهش فوق متوجه شدند که یادگیری بصری باعث افزایش سطح GABA کودکان در قشر بینایی آنها می شود که اطلاعات بصری را پردازش می کند. نکته قابل توجه این است که سطوح فوق حتی پس از پایان آموزش نیز افزایش یافت. در میان بزرگسالان، اما بر خلاف کودکان پاسخ ‌ها چندان قوی نبوده و هیچ اثری در GABA مشاهده نشد، که نشان دهد آموزش موضوعات جدید می تواند به سرعت غلظت GABA را در کودکان افزایش دهد و منجر به یادگیری پایدارتر شود.

دکتر سباستین فرانک، استاد دانشگاه رگنسبورگ در آلمان و از دیگر محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با تفاوت یادگیری کودکان و افراد بزرگسال می گوید: در آزمایش های رفتاری بعدی، متوجه شدیم که کودکان در واقع یادگیری جدید را بسیار سریعتر از بزرگسالان تثبیت می کنند. این مطالعه نشان می دهد که کودکان در توانایی های یادگیری خود از بزرگسالان بهتر عمل می کنند.

بر اساس این یافته ها، محققان مربیان و والدین را تشویق می کنند تا فرصت‌ هایی برای یادگیری مهارت‌های جدید برای کودکان فراهم کنند، حتی اگر این موضوع صرفا مواردی مانند دوچرخه ‌سواری یا یادگیری موضوعات ساده ریاضی باشد. محققان خاطرنشان می کنند که تفاوت در میزان بلوغ بین عملکرد مناطق مختلف مغز باید موضوع اصلی مطالعات آینده آن ها باشد. علاوه بر این، آن ها امیدوارند پاسخ های GABA را در سایر روش های یادگیری، مانند خواندن و نوشتن، بررسی کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله Current Biology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل