نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش مصرف آب و برق با تصفیه و بازچرخانی پساب ها

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش مصرف آب و برق با تصفیه و بازچرخانی آب پساب ها خبر داد و گفت: رویکرد و هدف اصلی ما اجرای بحث تخلیه صفر پساب های واحدهای پتروشیمی و واحدهای صنعتی است.

دکتر امید صدیقی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: طرح های متعدد محیط زیستی در واحدهای پتروشیمی در حال پیگیری هستیم تا مصرف آب و برق این واحدها کاهش پیدا کند و میزان پساب های آنها نیز به حد مجاز برسد؛ در حال حاضر چند واحد قدیمی پتروشیمی مشکلات زیست محیطی زیادی دارند که با صرف هزینه زیاد در حال اصلاح هستند.

وی افزود: همچنین امسال در نظر داریم به منظور کاهش مصرف آب، تصفیه خانه فاضلاب ماهشهر را با هزینه واحدهای پتروشیمی تکمیل کنیم. این تصفیه خانه طی چند سال اخیر به صورت نیمه کاره باقی مانده است. آب این تصفیه خانه پس از تکمیل مورد استفاده پتروشیمی بندرامام قرار می گیرد تا دیگر آبی از رودخانه کارون برداشت نشود؛ در حال حاضر حجم زیادی آب از رودخانه کارون برداشت می شود. با تکمیل این تصفیه خانه فشار به روی رودخانه کارون کم می شود. بسیاری از این قبیل پروژه ها را اکنون با شرکت آبفا در حال پیگیری هستیم.

صدیقی اظهارداشت: در منطقه عسلویه نیز چند طرح در حال اجرا داریم. به عنوان مثال تصفیه خانه مبین در ساعت 480 متر مکعب پساب تصفیه می کند. در این منطقه نیز چند پروژه زیست محیطی در دست اقدام داریم. یکی از آنها بازچرخانی آب پساب های صنعتی است. در حال حاضر یک شبکه مانیتورینگ برای پایش آنلاین تمام واحدهای پتروشیمی که فاضلاب شان را  به تصفیه خانه می فرستند، ایجاد شده است. پساب هایی که این واحدها می فرستند باید در حد نرمال و قابل قبول باشند. اکنون این طرح در حال اجراست اما هنوز برخی واحدها همچنان دچار مشکل هستند.

وی یادآورشد: این واحدها سیستم آب شیرین کن نصب کرده اند که آب تصفیه خانه شان را شیرین می کند. این آب بازچرخانی شده و بار دیگر مورد استفاده سیستم های آبیاری و واحدهای پتروشیمی قرار می گیرد.

صدیقی به خبرنگار سیناپرس گفت: گاهی پارامترهایی این واحدها مانند COD ( میزان اکسیژن خواهی شیمیایی فاضلاب) و PH بالاتر از حد مجاز است. اکنون پروژه هایی برای رفع این مشکل و تکمیل تصفه خانه ها در حال اجرا داریم.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین بسیاری از آلاینده های دیگر این واحدها مانند دی اکسید کربن، کک، گوگرد و … بازیافت نمی شوند. این آلاینده ها در مشعل سوزانده شده یا پسماند و کاتالیست هایشان در زمین دفن می شود. اکنون با پیگیری هایی که انجام داده ایم، عمده این آلاینده ها بازیافت می شوند؛ مصرف مجدد آنها که خروجی شان پسماند و پساب است نیز کمتر شده و بازیافت می شود.

وی تاکید کرد: رویکرد و هدف اصلی ما اجرای بحث تخلیه صفر پساب های واحدهای پتروشیمی و واحدهای صنعتی است. خوشبختانه با پیگیری هایی که انجام داده ایم، قرار شد واحدهای جدید پتروشیمی و ماهشهر، تخلیه صفر یا نزدیک به صفر داشته باشند. به عنوان مثال اگر یک واحدی صد متر مکعب در ساعت پساب داشته باشد باید میزان آن به 3 الی 5 متر مکعب برسد. پساب بیش از 90 درصد این واحدها با بازچرخانی از بین می رود و نزدیک به صفر می رسد.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در حال حاضر از برخی از واحدهای قدیمی نیز خواسته ایم به سمت هدف گذاری تخلیه صفر پیش بروند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، انقلاب بزرگی در بحث کاهش آلودگی ها و کاهش فشار برق در خطوط دریایی به ویژه خلیج فارس به وجود می آید.

گفتگو: بیتااکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل