برگزاری اولین رویداد "فرآفرین فناوری اطلاعات"در دانشگاه شهید چمران
سید رضا علوی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: رویداد فرآفرین یک طرح ملی است که از سوی سازمان جهاددانشگاهی طراحی شده و بهصورت آزمایشی در خوزستان اجرا میشود. اولین رویداد فرآفرین اردیبهشت امسال در مسجد سلیمان برگزار شد که در این رویداد دو روزه 70 شرکتکننده با میانگین سنی 23.5 سال حضور داشتند و 90 درصد شرکتکنندگان دانشجو بودند.
وی تصریح کرد: دومین فرآفرین کشور و اولین فرآفرینICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) 25 و 26 شهریور ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار خواهد شد. علاقهمندان برای حضور در این رویداد میتوانند تا پایان امروز چهارشنبه 24 شهریور ماه به نشانی اینترنتی https://www.eventbox.ir/farafarin مراجعه و در این رویداد ثبتنام کنند.
رئیس مرکز تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان سازمان جهاددانشگاهی خوزستان، با بیان اینکه 80 درصد از کسبوکارهای موجود در دنیا در سال اول فعالیت خود با شکست مواجه میشوند، گفت: این افراد گمان میکنند که مشتری را میشناسند و نیاز بازار را میدانند، اما پس از تولید محصول و با گذشت یک یا 2 سال متوجه میشوند که محصول آنها نیاز بازار نبوده است.
علوی ادامه داد: در این رویداد فعالان حوزه IT میآموزند که غیر از تولید محصول، شناخت نیاز مخاطب و بازار نیز یک علم است که باید به آن توجه کرد و آن را فرا گرفت. تولید محصول هر چند لازم است اما بهتنهایی کافی نیست و بخش مهمی از کار، شناخت بازار و نیاز مشتری است.
وی با اشاره به اینکه رویداد فرآفرین فناوری اطلاعات و ارتباطات یک رویداد دو روزه است، تصریح کرد: همانطور که روشها و متدولوژیهایی برای ساخت محصول وجود دارد، برای پیدا کردن مخاطب، نیاز بازار و نحوه کسب درآمد، شناخت رقبا و … نیز روشهایی وجود دارد که در دنیا به عنوان متدولوژی توسعه مشتری شناخته میشود و مفاهیم و ابزارهایی برای آن تعریف شده است.
رئیس مرکز تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان سازمان جهاددانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: آموزشهای لازم در خصوص این روشها از طریق برگزاری چهار پیشرویداد 2 ساعته به شرکتکنندگان ارائه و از آنها خواسته میشود که در این دو روز تمرکز خود را بر این متودولوژیها قرار دهند و با مدلهای درآمدی، روشهای جذب مخاطب و … آشنا شوند.
علوی با بیان این که برای شرکتکنندگان هیچ محدودیت سنی و تحصیلی وجود ندارد، گفت: در این رویداد چهار نقش توسعه مشتری، گرافیسیت، برنامهنویسی و تولید محتوا تعریف شده است و شرکتکنندگان باید از همان ابتدا مشخص کنند که میخواهند در این رویداد چه نقشی داشته باشند.
وی در خصوص روند برگزاری رویداد فرآفرین، توضیح داد: کسانی که در این رویداد ایدههایی دارند، در روز پنجشنبه به مدت یک دقیقه ایده خود را ارائه میدهند؛ سپس زمانی برای رأیگیری تعیین و بر اساس رأی حضار سه ایده بهعنوان ایده برتر و محوری انتخاب میشود.
رئیس مرکز تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان سازمان جهاددانشگاهی خوزستان ادامه داد: با انتخاب ایدههای برتر افراد وارد تیمها میشوند و در طول 2 روز بر ایده خود کار میکنند. 50 شاخص (سؤال) در خصوص نحوه جذب و حفظ مشتری، نحوه فروش بیشتر، چگونگی شناخت رقبا و … در اختیار آنها قرار میگیرد که تیم باید برای آنها پاسخ مناسب پیدا کند. سپس روز جمعه باید طی پنج دقیقه جوابهای خود را به داوران ارائه دهند. در نهایت تیمهای برتر بر اساس نظر داوران انتخاب میشوند.