شناسایی ژن های تولید ملانین در پوست، مو و چشم

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از ژنتیک دانان و زیست شناسان سیستم ها در دانشگاه استنفورد 169 ژن را با تولید ملانین در پوست، مو و چشم مرتبط کرده اند. در مطالعه خود که در مجله Science گزارش شده است، این گروه تجزیه و تحلیل فلوسایتومتری و غربالگری CRISPR ژنومی نمونه های سلولی را انجام دادند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که تولید و توزیع ملانین در بدن مسئول رنگ پوست، رنگ مو و رنگدانه چشم است. چنین ویژگی هایی بیش از مشخصات ظاهری مهم هستند. به عنوان مثال، پوستی که ملانین بیشتری دارد، بهتر می تواند در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. در این تلاش جدید، محققان خاطرنشان کردند که در حالی که بسیاری از ژن‌های مسئول تولید ملانین شناسایی شده‌اند، بسیاری از ژن‌های دیگر شناسایی نشده‌اند.

محققان تلاش خود را برای تمایز ملانوسیت‌های ملانین زیاد و کم، سلول‌هایی که ملانین می‌سازند، شروع کردند. آنها از خواص انعکاس نور ملانین برای مرتب کردن سلول ها در یک ظرف آزمایشگاهی با قرار دادن یک لامپ فلورسنت به سمت آنها استفاده کردند. هنگامی که سلول ها را مرتب کردند، آنها را با استفاده از CRISPR-Cas9 ویرایش کردند. ژن ها به طور سیستماتیک جهش داده شدند تا آنها را خاموش کنند و سپس آزمایش شدند تا ببینند سلول چقدر به تولید ملانین ادامه می دهد.

این تیم 169 ژن را پیدا کردند که در تولید ملانین نقش داشتند که 135 ژن قبلاً شناسایی نشده بودند. سپس، آنها نتایج خود را با بافت انسانی بازیابی شده از پوست اهدایی نوزادان آزمایش کردند. آنها دریافتند که تقریباً 70 درصد از ژن‌هایی که جدا کرده‌اند در نوزادان با رنگ پوست تیره فعال‌تر از آن‌هایی هستند که رنگ پوست روشن‌تری داشتند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که به نظر نمی‌رسد همه ژن‌هایی که جدا کرده‌اند مستقیماً با تولید ملانین مرتبط باشند، برخی در عملکردهای بیولوژیکی متنوعی دخیل هستند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که توانستند گروه ژنی را به دو نوع اصلی تقسیم کنند: آنهایی که به تنظیم ژن ها کمک می کنند و آنهایی که به انتقال اندوزوم ها (بسته های حمل و نقل) کمک می کنند. آنها همچنین دریافتند که حداقل یکی از ژن هایی که شناسایی کرده اند در بلوغ ملانوزوم ها نقش دارد و دیگری در تنظیم سطح pH نقش دارد.

منبع: Science 

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا